Dofinansowanie ze środków RFIL modernizacji budynków mieszkalnych powstałych po likwidacji PGR-ów

Pytanie:

W związku z ogłoszeniem trzeciego naboru wniosków z Rządowego Fundusze Inwestycji Lokalnych zakładającego wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na inwestycje. i zakupy inwestycyjne realizowane w miejscowościach, w których funkcjonowały zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolne, Gmina Skalbmierz zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na przedstawiony poniżej przypadek.

Na terenie Gminy Skalbmierz państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej funkcjonowały w dwóch miejscowościach tj. w Sielce Biskupim i w Drożejewicach. Mieszkańcy Drożejowic zwrócili się do Urzędu Miasta i Gminy w Skalbmierzu z prośbą o uwzględnienie w przygotowywanym przez nas wniosku możliwości dofinansowania modernizacji, remontu”, termomodernizacji wraz z wymianą źródła ciepła budynków mieszkalnych, które: stanowiły przed laty ”własność państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej. a obecnie stanowią własność prywatną poszczególnych osób/rodzin niezrzeszonych w żadnej wspólnocie. Sprawa dotyczy ok. 25 rodzin, które mieszkają w dwóch blokach mieszkalnych oraz budynkach wielorodzinnych. Na terenie po byłym PGR znajduje się również około budynków gospodarczych oraz kilkanaście mniejszych komórek.

Czy zatem kierowane wsparcie finansowe dla gmin z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych umożliwia jednostkom samorządu terytorialnego dofinansowanie takich zadań, tj. montaże, modernizacji, termomodernizacji składników mienia pochodzącego ze zlikwidowanych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, które nie są własnością gminy?

W związku z rozpoczęciem prac nad przygotowaniem wniosku w ramach ogłoszonego naboru, a także konieczność zachowania przewidzianych w regulaminie naboru terminów zwracamy się z prośbą o możliwie szybką odpowiedź.

Jednocześnie informujemy”, że w dniu 31 grudnia 2020 roku wystosowaliśmy pismo o podobnej treści do Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach.

Przedmiotowe pismo wraz z odpowiedzią właściwego do rozpatrywania w tych sprawach Ministerstwa spraw Wewnętrznych i Administracji, Departament Administracji Publicznej z dnia 8 stycznia 2021 r. (data wpływu do tut.. Urzędu 12 styczeń 2021 r.) stanowią załączniki do naszego pisma.

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Burmistrzu, pismem z dnia 13.01.2021 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 13.01.2021 roku, Pan Kamil Włosowicz – Zastępca Burmistrza, działający z upoważnienia Burmistrza, zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

Czy wsparcie finansowe dla gmin ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych umożliwia dofinansowanie montażu, modernizacji, termomodernizacji składników mienia pochodzącego ze zlikwidowanych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, które nie są własnością gminy?

Z treści pisma wynika, że w związku możliwością dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, z przeznaczeniem na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane w miejscowościach, w których funkcjonowały zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej do Urzędu Gminy wpłynął w tej sprawie wniosek mieszkańców Drożejowic. Mieszkańcy wnoszą o dofinansowanie modernizacji, remontu, termomodernizacji wraz z wymianą źródeł ciepła budynków mieszkalnych, które przed laty stanowiły własność państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, a obecnie stanowią własność prywatną poszczególnych osób/rodzin.

Odpowiadając na powyższe pytania, wskazać należy na następujące okoliczności.

Środki Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, o którym stanowi § 2 ust. 1 Uchwały Nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M. P. z 2020 r. poz. 662 ze zm.), stanowią dochody budżetowe i są przeznaczane na wydatki budżetowe jednostki samorządu terytorialnego. Wydatkowanie środków z RFIL podlega zasadom gospodarowania środkami publicznymi, w tym wynikającym z art. 216 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), zgodnie z którymi wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Jak wynika z art. 7 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U, z 2020 r. poz. 713 ze zm.), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Przez zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy rozumieć realizowanie przez gminę zadań na rzecz ogółu mieszkańców, a nie określonej ich części, czy poszczególnych grup mieszkańców.

Modernizacja, remont, termomodernizacja wraz z wymianą źródeł ciepła budynków mieszkalnych, będących prywatną własnością poszczególnych osób/rodzin nie stanowi realizacji zadań własnych gminy w rozumieniu art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Niemniej jednak stosownie do § 6 ust, 1 pkt 2, ust. 2a i ust. 2b Uchwały Nr 102 Rady Ministrów, wsparcie jest udzielane na wniosek jednostki, składany do właściwego wojewody. Wojewoda dokonuje oceny złożonych wniosków o wsparcie oraz przekazuje Prezesowi Rady Ministrów rekomendowane wnioski. Dokonując oceny złożonych wniosków, wojewoda bierze pod uwagę kryteria, o których mowa w § 10. Zatem to wojewoda jest organem uprawnionym do merytorycznej oceny złożonych wniosków.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miasta i Gminy w Skalbmierzu, 2021-01-13, sygn. IZP.041.10.2020}
{RIO Kielce, 2021-01-26, sygn. WI.54.2.2021}