Wysokość opłaty za wyżywienie w przedszkolu obejmuje tylko „wsad do kotła”. A co, gdy zamiast stołówki jest catering?

Stanowisko RIO Katowice:

W odpowiedzi na wniosek z dnia 2 grudnia 2020 r. informuję, że przepisy art. 108 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.) stanowią, że przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z posiłków.

Posiłki mogą być przygotowywane w przedszkolu, do którego uczęszczają dzieci korzystające z wyżywienia lub wyżywienie dzieci może być prowadzone w postaci cateringu. Należy mieć na względzie, że organizowanie wyżywienia dzieci przedszkolnych w formie cateringu rodzi obowiązek po stronie organu prowadzącego do pokrycia wszystkich wydatków z tym związanych, m.in. kosztów, dotyczących dowozu posiłków do tej placówki. W myśl art. 106 ust. 3 ww. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej (tu: przedszkolnej), w tym wysokość opłat za posiłki, winien ustalić dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Dodatkowo przepisy art. 106 ust. 4 ustawy — Prawo oświatowe stanowią, że do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej (lub w formie cateringu), o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Zatem, jeżeli przedszkole korzysta z cateringu, konsekwencją powyższego jest konieczność podpisania przez dyrektora umowy z firmą cateringową oraz ustalenia przez niego opłat za posiłki. Jest to zatem obowiązek dyrektora przedszkola i organu prowadzącego a nie rodziców. W ocenie Izby, rodzice dzieci przedszkolnych powinni uiszczać wyłącznie opłatę za posiłki.

Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.

{Urząd Gminy Wręczyca Wielka, 2020-12-02, sygn. -}
{Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, 2021-02-02, sygn. WA-023/100/20}