Finansowanie uproszczonych planów urządzenia lasu

Stanowisko RIO Białystok:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych z dnia 20.10.2020 roku, otrzymany w dniu 22.10.br., i zawarte w nim pytanie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z ustawową definicją uproszczonego planu urządzenia lasu (dalej: upul), wyrażoną w art. 6 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1463), jest to dokument zawierający plan opracowywany dla lasu o obszarze co najmniej 10 ha, stanowiącego zwarty kompleks leśny, zawierający skrócony opis lasu i gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz podstawowe zadania dotyczące gospodarki leśnej. Natomiast gospodarkę leśną prowadzi się według zasad określonych w art. 8 ustawy o lasach, tj. powszechnej ochrony lasów, trwałości utrzymania lasów, ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów, powiększania zasobów leśnych. Zgodnie z przywołanym w piśmie art.7 ust.1 wspomnianej ustawy upul stanowi podstawę prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej (działalność zmierzającą do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów – art. 6 ust.1 pkt la ustawy o lasach) opartej m.in. na ochronie lasów, ochronie gleb, ochronie wód powierzchniowych i głębinowych (art.7 ust.1 pkt 1 – 5 ustawy). W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę definicję ochrony środowiska, określoną w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.) należy wnosić, że są to zadania służące ochronie środowiska. Zatem upul, jest dokumentem ściśle powiązanym z ich realizacją i jego opracowanie może być finansowane ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych. Przyjęcie stanowiska, że dokument ten służy jedynie zapewnieniu lesistości kraju oraz zapobieganiu szkodom w lasach i likwidacji tych szkód, spowodowanych przez czynniki biotyczne i abiotyczne (załączony dokument/opracowanie NIK), zdaniem tut. Izby byłoby znaczącym zawężeniem intencji ustawodawcy co do upul. Wobec powyższego tut. Izba podziela pogląd twórców przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, wyrażony w załączonej interpretacji MŚ z 31.03.2003 r. (należy zwrócić uwagę na fakt, że w zakresie omawianych zagadnień obowiązujące przepisy nie zmieniły zasadniczego brzmienia od czasu wydania interpretacji przez MŚ).

W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.

{Starostwo Powiatowe w Grajewie, 2020-10-20, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2020-11-23, sygn. RIO.II-025-33/20}