Dochody i wydatki finansowane z wpływów z prowadzenia zasobu geodezyjnego i kartograficznego

Stanowisko RIO Gdańsk:

Wnioskiem z dnia 6 sierpnia 2020 r. doręczonym do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 13 sierpnia 2020 r., zwróciła się Pani o zajęcie stanowiska odnośnie wątpliwości związanych z nowelizacją art. 41b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 276 z późn. zm.) w kontekście możliwości przypisania tym regulacjom prawnym statusu tzw. szczególnych zasad wykonywania budżetu, o których mowa w art. 237 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.).

Ustosunkowując się do podanego zakresu tematycznego, wskazać należy na następujące okoliczności natury prawnej.

Na mocy ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 782) z dniem 1 stycznia 2021 r. wejdzie w życie znowelizowana treść art. 41b ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, o treści następującej:

3. Z budżetu odpowiednio samorządu województwa i powiatu, w wysokości nie mniejszej niż uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów, o których mowa w ust. 1 i 2, są finansowane zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu, w szczególności:

1) przebudowa i remont lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;

2) wyposażenie i utrzymanie w należytym stanie technicznym lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;

3) informatyzacja zasobu;

4) zakładanie, aktualizacja i modernizacja map topograficznych i tematycznych, osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, ewidencji gruntów i budynków;

5) weryfikacja wyników zgłoszonych prac geodezyjnych przekazywanych do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej;

6) wykonywanie ekspertyz i opracowań dotyczących stanu zasobu oraz jego potrzeb rozwojowych;

7) zakup urządzeń, oprzyrządowania, sprzętu informatycznego, oprogramowania oraz sprzętu poligraficznego, niezbędnych do realizowania zadań wymienionych w pkt 1 – 6;

8) podnoszenie kwalifikacji pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem zasobu poprzez pokrywanie kosztów szkoleń, narad i konferencji w zakresie udostępniania, aktualizacji, utrzymywania i rozwoju tego zasobu.

Zakresem nowelizacji objęty został fragment ujęty w ust. 3, z którego wynika powinność przeznaczania na finansowanie wymienionych w tej regulacji zadań, środków w wysokości nie mniejszej, niż uzyskane w roku poprzednim wpływy (m.in. z tytułu udostępniania map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych) stanowiące odpowiednio dochody własne województwa i powiatu.

W ocenie tut. Izby brak jednak przesłanek do przypisania ww. regulacjom przymiotu tzw. szczególnych zasad wykonywania budżetu, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych. Należy wskazać, że ww. art. 41 b ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nie odnosi się do – niewykorzystanych w danym roku środków na określone zadania, a jedynie do powinności przeznaczania na te zadania w następnym roku określonych kwot (w całości) z uzyskanych wcześniej wpływów. Wskazany mechanizm rozliczeń wykazuje podobieństwo do zasad rozliczania określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 1027), tj. w art. 35.

W następstwie powyższego nie ma wymogu wyodrębniania w projekcie uchwały budżetowej na 2021 rok (w związku z ww. regulacjami prawnymi), dochodów i wydatków finansowanych z tych dochodów, w odniesieniu do wskazanych wyżej środków. Należy jednak zachować wymogi dotyczące odpowiedniego wykazywania ww. środków w budżecie m.in. z uwzględnieniem regulacji prawnych wynikających z rozporządzenia z dnia 2 marca 2010 r. Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.). W ocenie tut. Izby brak również wymogu wprowadzania zmian w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, dotyczących wyszczególniania wspomnianych środków w formie dodatkowego załącznika do uchwały budżetowej.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miasta Słupska, 2020-08-06, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-09-10, sygn. RP.0441/104/40/1/2020}