Naliczanie dotacji na uczniów oddziałów integracyjnych

Stanowisko RIO Opole:

Działając na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137; dalej: u.r.i.o.) w odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 17; dalej u.f.z.o.) w przedmiocie naliczania dotacji na uczniów oddziałów integracyjnych, tj. czy rozdział 80150 klasyfikacji wydatków powinien być obciążony tylko wagami wynikającymi z niepełnosprawności ucznia w oddziale integracyjnym, a pozostałe wagi na uczniów oddziału integracyjnego należy ująć w ogólnym rozdziale 80101, czy też rozdział 80150 należy obciążyć wszystkimi wagami przypadającymi na uczniów tych oddziałów, łącznie z wagami wynikającymi z tego, że są oni uczniami danej szkoły ogólnodostępnej,

uprzejmie wyjaśniam i informuję, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 25 ust. 1 u.f.z.o. szkoły publiczne prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne, w których to szkołach realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędące szkołami specjalnymi, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego oraz wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1.

Dotacja, o której mowa w art. 25 u.f.z.o., jest przeznaczona na dofinansowanie realizacji zadań szkół i może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły oraz na pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 35 ust. 1 u.f.z.o.). Natomiast w art. 35 ust. 4 u.f.z.o. wskazuje się, że dotacja, o której mowa w art. 25 przekazana na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach, może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 910).

Na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 869 ze zm.) ustalona została klasyfikacja dochodów i wydatków publicznych zawarta w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych z dnia 2 marca 2010 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1053 ze zm.). W załączniku 2 do rozporządzenia znalazła się klasyfikacja rozdziałów, w tym w dziale „801 – Oświata i wychowanie” m.in.:

  • rozdział 80101 – szkoły podstawowe,
  • rozdział 80150 – realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych. W rozdziale tym ujmuje się wydatki i dochody związane z realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w tych szkołach, inne niż klasyfikowane w rozdziałach „80102 Szkoły podstawowe specjalne”.

Wnioskodawca wyjaśnił, że Gmina Lubsza dotuje ogólnodostępną Publiczną Szkołę Podstawową, prowadzoną przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie, w której to placówce prowadzone są oddziały integracyjne. Gmina przekazuje dotację na ucznia w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego oraz wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 u.f.z.o. Następnie w przypadku dotacji na ucznia niepełnosprawnego dotacja jest dzielona i uwzględniana w rozdziale 80150 klasyfikacji, obejmującej wydatki związane z dotacją na kształcenie specjalne, w którym Gmina nalicza dotację na ucznia wagami od P4 do P8 z tytułu jego niepełnosprawności oraz powiększa o wskaźnik zwiększający.

W pozostałym zakresie dotacja kwalifikowana jest w rozdziale 80101, podobnie jak dotacja wypłacana na uczniów nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Stanowisko wnioskującego uznać należy za zasadne. Powyżej przywołane rozporządzenie Ministra Finansów w załączniku 2 określa, że rozdział 80150 dotyczy wyłącznie realizacji zadań wymagających stosowania specjalnych organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i obejmuje wydatki i dochody związane z realizacją tych zadań. Tym samym pozostałe wydatki powinny być kwalifikowane w rozdziale 80101 – szkoły podstawowe. Przychylić się przy tym należy do treści załączonej do wniosku pisemnej informacji z Ministerstwa Edukacji Narodowej, w której wyjaśniono, że kwota wynikająca z zastosowania wskaźników i wag przynależnych uczniom w związku z tym, że są oni uczniami szkoły ogólnodostępnej (z wyłączeniem wag związanych z posiadaniem przez uczniów orzeczeń) należy zaklasyfikować do rozdziału 80101 (szkoły podstawowe). Natomiast kwotę naliczoną za pomocą wag związanych z posiadanymi przez uczniów orzeczeniami należy przyporządkować do rozdziału 80150 (realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych).

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{Urząd Gminy Lubsza, 2020-xx-xx, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu, 2020-08-12, sygn. NA.III-0221-15/2020}