Stanowisko RIO Warszawa:
W nawiązaniu do pisma z dnia 1 sierpnia 2020 r., które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w dniu 7 sierpnia 2020 r. dotyczącego prośby o udzielenie wyjaśnień w sprawie wykorzystania dotacji, należy stwierdzić, że Regionalna Izba Obrachunkowa może udzielać wyjaśnień w trybie art. 13 pkt. 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2137 t.j.) tylko w sprawach stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych.
Przedstawione we wniosku pytania nie są związane z problemami stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych, lecz dotyczą podejmowania konkretnych decyzji z zakresu finansowania zadań oświatowych i wychowawczych w oparciu o ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 17 t.j.).
Jednakże odnosząc się do treści pisma należy wskazać, iż zakres zadań, które mogą być finansowane z dotacji przeznaczonych na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego reguluje art. 35 ww. ustawy. Stanowi on, że dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na: pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym między innymi na wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, a także sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r., poz. 910 t.j.), oraz zadania, o którym mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1268 t.j).
Zgodnie z art. 10 ustawy Prawo oświatowe organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
- wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
- zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655 i 1680 oraz z 2020 r. poz. 568), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;
- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;
- wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki;
- przekazanie do szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, z wyjątkiem szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, finansowanych ze środków publicznych.
Z kolei zgodnie z art. 83 ust. 6 ustawy o kierujących pojazdami z dotacji tej może być finansowane także badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu kandydatów i uczniów, o których mowa w ustawie. Ponadto dotacje te mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:
a) książki i inne zbiory biblioteczne,
b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
c) sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
d) meble,
e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 t.j.), dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania. Obecnie jest to 10 000 zł.
Jednocześnie należy wskazać, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.
{Niepubliczne Przedszkole Kubusiowe Przedszkole, 2020-08-31, sygn.}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie, 2020-08-31, sygn. WA.43.43.2020}