JST przyznaje środki na zadanie własne Województwa w zakresie remontów i inwestycji na drogach wojewódzkich i jednocześnie przejmuje to zadanie do realizacji na podstawie zawartego porozumienia

Stanowisko RIO Wrocław:

Do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w dniu 21 lipca 2020 r. wpłynęło Pana pismo z dnia 17 lipca 2020 r. (znak TR.7013.1.2020), w którym zawarty został wniosek o udzielenie wyjaśnienia na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2137) w zakresie stanowiska Izby wyrażonego 21 grudnia 2012 r. w przedmiocie stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.).

W związku z powyższym Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu wskazuje, co następuje.

Wyjaśnienia Izby z dnia 21 grudnia 2012 r., udzielone na wniosek Województwa Dolnośląskiego, dotyczące sposobu zaklasyfikowania środków pieniężnych, które 2020 (udostępnione w BIP) – są aktualne i stosowane przez dolnośląskie jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 220 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Dla jednostki udzielającej pomocy finansowej stanowi ona wydatek budżetowy. Oznacza to, że w uchwale budżetowej bądź uchwale zmieniającej budżet powinna zostać określona kwota wydatków w zależności od rodzaju wydatku oraz zaklasyfikowana zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

W praktyce pomoc często przybiera postać wykonania przez daną jednostkę samorządu terytorialnego określonych prac (np. remont lub modernizacji drogi), pozostających w zakresie zadań publicznych obciążających inną jednostkę samorządu terytorialnego.

Równocześnie Izba zwraca uwagę, że udzielenie przez jednostkę samorządu terytorialnego pomocy rzeczowej innej jednostce także wymaga podjęcia uchwały w tej sprawie przez organ stanowiący, ujęcia w uchwale budżetowej stosownych wydatków w tym zakresie oraz zawarcia umowy w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej. Ustawa o finansach publicznych nie zawiera żadnych innych wymogów dotyczących pomocy rzeczowej. W przypadku udzielania pomocy rzeczowej w budżecie jednostki samorządowej nie planuje się wydatków w formie dotacji przekazywanych innej jednostce samorządowej. Należy natomiast ujmować wydatki przeznaczone na zakup usług, dostaw czy też wykonanie robót budowlanych. Wydatki ponoszone są z budżetu jednostki udzielającej pomocy w formie wydatków rzeczowych, poprzez np. § 4270 „Zakup usług remontowych” lub § 6050 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”, w odpowiednim dziale i rozdziale klasyfikacji budżetowej, adekwatnych do charakteru realizowanego zadania. Podstawa prawna uchwały organu stanowiącego o udzieleniu pomocy rzeczowej jest taka sama jak w przypadku pomocy finansowej.

Jednocześnie informuję, że udzielone wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych są wyłącznie stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, która nie posiada kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Gminy Polkowice, 2020-07-21, sygn. – }
{RIO Wrocław, 2020-08-04, sygn. P.WR.54.33.2020}