Stanowisko RIO Białystok:
W związku z otrzymaniem wniosku z dnia 06 lipca 2020 roku (wpłynął do tut. Izby w dniu 07 czerwca 2020 r.) o udzielenie wyjaśnienia w zakresie zastosowania zwolnień i ulg w podatku rolnym na podstawie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku rolnym, uprzejmie wyjaśniam.
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 333, dalej jako u.p.r.) w artykule 12 zawiera zamknięty katalog zwolnień od podatku rolnego. Ustęp 1 przywołanego przepisu zawiera katalog zwolnień przedmiotowych, a ustęp 2 odpowiednio podmiotowych. Poza tym rada gminy może wprowadzać, w drodze uchwał, zwolnienia i ulgi obowiązujące jedynie na terenie gminy. Istotny z punktu widzenia niniejszych wyjaśnień przepis zawarty jest w punkcie 6 ustępu 1 i wynika z niego, iż zwalnia się od podatku rolnego grunty gospodarstw rolnych otrzymane w drodze wymiany lub scalenia – na jeden rok następujący po roku, w którym dokonano wymiany lub scalenia gruntów, przy czym określenie „grunty otrzymane w drodze wymiany lub scalenia” należy interpretować, opierając się na ustawie z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 908, z późn. zm.). Zwolnienie to dotyczy jedynie gruntów gospodarstwa rolnego; nie obejmuje zatem gruntów rolnych do 1 ha.
Po upływie terminu zwolnienia stosuje się ulgę w podatku rolnym polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50% (art. 12 ust. 6 u.p.r.). Zasady postępowania w sprawie przyznania tej ulgi są określone w art. 13d ust. 1 u.p.r. Przepis ten stanowi, że zwolnienia i ulgi podatkowe określone w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz 8-12, a także wart. 13b ustawy stosuje się z urzędu, a pozostałe zwolnienia i ulgi – na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika. Oznacza to, że w przypadku ulgi podatkowej polegającej na obniżeniu podatku rolnego w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50% konieczne jest złożenie wniosku przez podatnika. Organ podatkowy wskutek złożenia wniosku wszczyna postępowanie podatkowe, w efekcie, którego powinna być przyznana podatnikowi, w drodze decyzji, ulga w podatku rolnym. Wydaje się bowiem, iż stosowanie ulg po okresie zwolnienia nie musi oznaczać, że z tego zwolnienia podatnik rzeczywiście skorzystał, np. z powodu nie złożenia wniosku. Zatem organ podatkowy powinien przeanalizować, czy faktycznie miało miejsce zdarzenie uprawniające do zwolnienia od podatku, a jeżeli tak i okres zwolnienia już upłynął – przyznać ewentualnie w kolejnym roku obniżenie podatku o 75%, a w następnym roku o 50%.
Zagadnieniem istotnym z punktu widzenia prawidłowego stosowania omawianego zwolnienia jest kwestia kiedy faktycznie dochodzi do przekazania (otrzymania) gruntów po procedurze scalenia lub wymiany. Ustawa o scalaniu i wymianie gruntów w art. 30 jednoznacznie wskazuje, iż wprowadzenie uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych gruntów następuje na zebraniu uczestników, zwołanym przez starostę. Za datę objęcia w posiadanie przez uczestników scalenia nowo wydzielonych gruntów uważa się termin zebrania; termin ten jest skuteczny także w stosunku do uczestników scalenia niebiorących udziału w zebraniu. Z kolei z opisanego we wniosku o wyjaśnienia stanu faktycznego wynika, że decyzje o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów obiektów Twarogi i inne oraz Miodusy i inne zostały wydane w grudniu 2019 roku, jednak zebrania na, których miało dojść do objęcia w posiadanie przez uczestników scalenia nowo wydzielonych gruntów miały odbyć się dopiero w lipcu 2020 roku. Zatem rokiem zakończenia prac komasacyjnych jest rok 2020. Oznacza to, w kontekście przywołanego art. 30 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, że nastąpiło wtedy zdarzenie będące podstawą do zastosowania zwolnienia od podatku rolnego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku rolnym.
Reasumując, w kontekście opisanego stanu faktycznego, uwzględniając istniejący stan prawny, odpowiedź na sformułowane pytania, brzmi następująco.
Ad 1 Tak, wszystkim uczestnikom postępowania scaleniowego przysługuje zwolnienie od podatku rolnego w trybie art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku rolnym. Co istotne ulga z tytułu otrzymania w drodze wymiany lub scalenia gruntów stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9). W związku z powyższym wraz z wnioskiem należy złożyć następujące dokumenty:
wniosek o udzielenie ulgi w podatku rolnym z tytułu otrzymania w wyniku scalenia nowo otrzymanych gruntów;
formularz oświadczenia;
formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę;
zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, jakie wnioskodawca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych; lub
oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie;
Ad 2 Tak. Należy przy tym zauważyć, iż ulgą z tytułu scalenia objęte będą grunty gospodarstw rolnych, które zmieniły właścicieli w stosunku do stanu posiadania sprzed scalenia. Pozostałe grunty, których dotychczasowi właściciele nie zmienili się, nie będą objęte ulgą w podatku rolnym;
Ad 3 W kontekście opisanego powyżej stanu prawnego należy uznać, iż rokiem otrzymania gruntów po scaleniu jest rok 2020, zatem po złożeniu przez zainteresowanych wniosków zwolnienie od podatku rolnego skuteczne będzie od roku 2021, jako roku pierwszego po scaleniu. Po upływie okresu zwolnienia (jeden rok) podatnikom przysługiwać będą udzielane na wniosek ulgi w podatku rolnym w wysokości 75% wymiaru w pierwszy roku po zwolnieniu i 50% w roku drugim;
Ad 4 Kwestię przedstawioną w tym pytaniu rozstrzyga odpowiedź na pytanie trzecie.
Jednocześnie podkreślić trzeba, że regionalna izba obrachunkowa nie jest organem właściwym do rozstrzygania indywidualnych spraw podatkowych. Przedstawione poglądy nie mają charakteru wiążącego i mogą być jedynie pomocniczo wykorzystywane przez organy zobowiązane do rozstrzygania konkretnych stanów faktycznych. Wydawanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego odbywa się na zasadach określonych w rozdziale 1a ustawy Ordynacja podatkowa.
{Urząd Gminy Perlejewo, 2020-07-06, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2020-08-05, sygn. RIO.II-025-22/20}