Stanowisko RIO Gdańsk:
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 5 sierpnia 2020 r., doręczone do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku za pośrednictwem poczty elektronicznej w tożsamej dacie, dotyczące problematyki stosowania przepisu art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 17 z późn. zm.), niniejszym wyjaśniam, co następuje.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku dokonując analizy ww. pisma uznała, że podlega ono rozpoznaniu w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 2137), w myśl którego do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
W dalszej kolejności wskazać należy, że zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku w ww. trybie określone zostały w komunikacie zamieszczonym na stronie http://www.gdansk.rio.gov.pl/ (w zakładce: Działalność Izby » Wyjaśnienia w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych » Informacje ogólne). Wniosek w sprawie udzielenia wyjaśnień winien zawierać opis stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną jednostki oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. Wniosek nie może także dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.
Odnosząc się do treści ww. wniosku z przykrością stwierdzam, że nie spełnia on ww. wymogów, jakie zostały przewidziane dla wniosków o udzielenie wyjaśnień w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych, albowiem nie został on sporządzony we wskazanej formie, nie zawiera proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, a także nie został zaopiniowany przez obsługę prawną jednostki.
Z uwagi na powyższe Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku zmuszona jest do odmowy udzielenia odpowiedzi na złożone zapytania.
Ustosunkowując się jedynie ogólnie do wskazanej w Pana piśmie problematyki, pragnę zwrócić uwagę na następujące okoliczności faktyczne oraz aspekty prawne.
W przedmiotowym wniosku zwrócono się o wydanie opinii dotyczącej sposobu rozliczenia subwencji oświatowej w kontekście przedstawionego tam stanu faktycznego, załączając jednocześnie stanowisko pana Wojciecha Lachiewicza z dnia 4 lutego 2019 r., w którym omówione zostały kwestie dotyczące rozliczenia dotacji udzielonej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla publicznych i niepublicznych szkół i przedszkoli prowadzonych przez osoby fizyczne lub prawne. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku zakłada zatem, że wniosek z dnia 5 sierpnia 2020 r. dotyczy w istocie sposobu wykorzystania dotacji w oparciu o powołany we wstępie przepis art. 35 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, a nie sposobu rozliczenia subwencji, jak wynika z jego treści. Wskazać również należy, że zakres pojęcia dotacja i subwencja nie jest tożsamy, a zatem pojęcia te nie mogą być używane zamiennie.
Tutejsza Izba w dalszej kolejności wskazuje że podstawą udzielania dotacji dla publicznych i niepublicznych placówek oświatowych, prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, są przepisy ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dotacja przekazywana placówkom oświatowym, zgodnie z wyżej powołanym aktem prawnym, jest dotacją o charakterze rocznym, a jej przeznaczenie zostało określone w przepisie art. 35 tej ustawy. Zgodnie z ust. 1 art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a, art. 32 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.
W myśl tego przepisu dotacje te mogą być wykorzystane wyłącznie na:
pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na wynagrodzenia oraz sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z2020r.poz. 910);
pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:
książki i inne zbiory biblioteczne,
środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
meble,
pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.), dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.
Z kolei w art. 35 ust. 3 powyższej ustawy wyrażona została zasada, stosownie do której dotacja, o której mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-3la, art. 32 ww. ustawy, może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją powołanych wyżej zadań poniesionych w roku budżetowym, na który dotacja została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą te zadania.
Z powołanego przepisu ustawy o finansowaniu zadań oświatowych można wyprowadzić następujące wnioski:
dotacja udzielona na dany rok budżetowy musi zostać rozliczona wydatkami poniesionymi w okresie tego roku budżetowego;
wydatki muszą być przeznaczone na realizację zadań z zakresu kształcenia. wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej;
zadania, na które przeznaczane są środki z dotacji, nie muszą dotyczyć roku budżetowego, w którym dokonany został wydatek.
Innymi słowy, z dotacji udzielonej przykładowo na rok 2019 mogą zostać sfinansowane wydatki, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, które zostały poniesione w 2019 roku, niezależnie od tego, którego roku te zadania dotyczą. Dany wydatek może zostać zatem rozliczony z dotacji za rok 2019, o ile w tym roku nastąpiła za niego zapłata, nawet jeżeli dotyczy zadania za rok ubiegły (2018).
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
Ponadto proszę o stosowanie się w przyszłości do wymogów, jakie stawiane są wnioskom o udzielenie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych.
{Fundacja Wróć, 2020-08-05, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-08-18, sygn. RP.0441/in/35/l/2020}