Pytanie:
Mikapolis Sp. z o.o. jako osoba prowadząca Zespół Niepublicznych Szkół Specjalnych w Tarnowie, ul. Okrężna 4a, zwraca się z zapytaniem czy z dotacji szkół można wykonać zmiany wynikające z zakresu ekspertyzy i wytycznych otrzymanych od Straży Pożarnej, mających na celu wykonanie prac remontowych i adaptacyjnych, wynikających z profilu działalności i specyfiki prowadzonych szkół.
Stanowisko RIO Kraków:
W odpowiedzi na pismo odnoszące się do możliwości przeznaczenia dotacji otrzymywanej przez niepubliczne szkoły specjalne na wykonanie prac remontowych i adaptacyjnych, zgodnych z ekspertyza i wytycznymi otrzymanymi od straży pożarnej wynikających z profilu działalności i specyfiki prowadzonych szkół, wyjaśniamy co następuje:
Jak już to wskazywano w piśmie Izby z dnia 7 grudnia 2018 r., znak WIAS— 710/66/ 18, skierowanym do Zespołu Niepublicznych Szkół Specjalnych w Tarnowie, dla którego osobą prowadzącą pozostaje Mikapolis Sp. z o.o. w Tarnowie, zagadnienie przeznaczania otrzymywanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dotacji na finansowanie zadań oświatowych, w tym w zakresie szkolnictwa specjalnego, jest regulowane w przepisach ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 17), w tym w szczególności w art. 35 ust. 1, który stanowi, iż dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkól lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:
l) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:
a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o prace w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości nieprzekraczającej:
– 250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287) – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1, i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1,
– 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,
aa) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inna formę wychowania przedszkolnego, szkole lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w lit. a,
b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacja zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zadania, o którym mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020),
2) pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:
a) książki i inne zbiory biblioteczne,
b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
c) sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
d ) meble,
e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.
Przez wydatki bieżące, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy rozumieć wydatki bieżące, o których mowa w art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 35 ust. 2), czyli wydatki niebędące wydatkami majątkowymi.
Ponadto zgodnie z art. 35 ust. 4 dotacja, o której mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-30 i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno- wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacja zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe, przy czym w myśl art. 35 ust. 5 przez wydatki, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć w przypadku przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe – wydatki, o których mowa w ust. 1.
W świetle powyższego możliwość sfinansowania konkretnych wydatków ze środków pochodzących z dotacji otrzymywanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań oświatowych, jest uzależniona od łącznego spełnienia wymogów określonych przez zacytowane przepisy. Ponownie podkreślić należy, że ocena czy udzielona dotacja została wykorzystana prawidłowo pozostaje, zgodnie z przepisami ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w kompetencji jednostki samorządu terytorialnego udzielającej tej dotacji. Ocena ta może zostać dodatkowo zweryfikowana w trakcie czynności kontrolnych.
{Mikapolis Sp. z o.o., 2020-xx-xx, sygn. -}
{RIO Kraków, 2020-07-21, sygn. WIAS-710/26/20}