Stanowisko RIO Olsztyn:
W odpowiedzi na pismo z dnia 10 lipca 2020 r., przesłane w formie elektronicznej, w sprawie prawidłowego księgowania nadpłaty składek ZUS, Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie wyjaśnia, co następuje:
Izba uprawnień do udzielania wyjaśnień dotyczących przepisów o rachunkowości. Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych określa ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz. U. z 2019 r. poz. 2137/.
Odnosząc się jedynie ogólnie do zagadnienia, w myśl art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości /Dz. U. z 2019 r., poz. 351 z późn. zm./ podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej.
Art. 11 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych /Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm./ stanowi, że jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków.
Stosownie do § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych / Dz. U. z 2019, poz. 1718/ uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszają wykonanie planowanych wydatków w tym roku budżetowym.
Uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych stanowią dochody budżetu państwa.
Powyższe zasady rozporządzenia dotyczą jedynie państwowych jednostek budżetowych.
W związku z tym, że organ stanowiący jst nie podjął uchwały budżetowej o zasadzie wznawiania wydatków w samorządowych jednostkach budżetowych, nie ma podstaw do ich zmniejszenia w danym roku.
Jak zauważa Pani Barbara Jarosz w odpowiedzi na pytanie „Jak księgować zwrot składek z ZUS w związku z tarczą antykryzysową” z dnia 28 maja 2020 r. udostępnionym na stronie internetowej https://www.portalfk.pl/koronawirus/jak-ksiegowac-zwrot-skladek-z-zus-w-zwiazku-z-tarcza-antykryzysowa-19445.html : „Zwrot zapłaconych składek ZUS otrzymanych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej – środków na dofinansowanie wynagrodzeń i opłacenie należnych od tego składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należy zaksięgować jako dochód i odprowadzić do JST jako dochód budżetowy” /podobne stanowisko zajęła Pani Sylwia Maliszewska w artykule pt. „Księgowanie zwrotu składek ZUS w ramach tarczy antykryzysowej” opublikowanym na stronie internetowej: https://oficynafk.pl/ajo-107/ksiegowanie-zwrotu-skladek-zus-w-ramach-tarczy-antykryzysowej-17239.html/.
Na podstawie powyższego, w opinii tut. Izby nadpłatę wynikającą ze zwolnienia z opłacenia należności, należy przyjąć jako dochody budżetowe i odprowadzić na rachunek budżetu jednostki nadrzędnej.
W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.
{Miejski Zakład Komunalny w Giżycku, 2020-07-10, sygn. nieznana}
{RIO w Olsztynie, 2020-07-14, sygn. RIO.III.073-15/2020}