Pytanie:
dotyczy: interpretacji prawnej art. 54 ustawy o finansach publicznych
Na podstawie art. 13 ust.11 ustawy o Regionalnych Izbach Obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 859) zwracam się z prośba o interpretację prawną dotyczącą art. 54 ustawy o finansach publicznych, dotyczącą udokumentowania 3 letniej praktyki w księgowości wymaganej przy zatrudnianiu głównego księgowego w jednostce samorządu terytorialnego.
Czy do praktyki, o której mowa powyżej można zaliczyć staż z Urzędu Pracy lub zajęcia reintegracji zawodowej organizowane przez Centrum Reintegracji Społecznej na stanowiskach: asystent ds. księgowości, pracownik ds. księgowo – płacowych, za które przysługiwało stypendium stażowe i świadczenie integracyjne?
W związku z uchyleniem art. 76 b ust. 2 ustawy o rachunkowości, który precyzował to zagadnienie, jakie inne formy zatrudnienia można zaliczyć do praktyki w księgowości?
Czy możliwe jest powierzenie obowiązków głównego księgowego (p.o. Głównego Księgowego) osobie, która nie spełnia żadnego z warunków określonych w art. 54 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych? A jeśli tak to na jak długo można takie obowiązki powierzyć biorąc pod uwagę fakt, że art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych mówi, iż jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami. Czy poprzez to kwalifikacje należy rozumieć spełnienie choć jednego warunku z art. 54 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych czy wystarczy aby ta osoba miała wykształcenie lub doświadczenie związane z księgowością?
Czy w przypadku braku znalezienia osób, spełniających wymagane kryteria na głównego księgowego czy możliwe jest aby szkoła funkcjonowała bez głównego księgowego, a jego obowiązki przejęła np. zatrudniona w tej szkole księgowa – poprzez okresowe zwiększenie obowiązków służbowych do momentu uzyskania przez nią wymaganej praktyki w księgowości? Jeśli tak to czy możliwe jest aby pełnienie tych dodatkowych obowiązków było dłuższe niż 3 miesiące?
Uprzejmie proszę o jak najszybsze rozpatrzenie tej kwestii, aby nie narazić się na naruszenie ustawy o finansach publicznych, ponieważ w niedługim czasie Główna Księgowa naszego Liceum przechodzi na emeryturę i będziemy musieli ogłosić nabór na to stanowisko lub ewentualnie będziemy brać pod uwagę możliwość powierzenia obowiązków innemu pracownikowi.
Stanowisko RIO Kraków:
W związku z pismem w sprawie interpretacji art. 54 ustawy o finansach publicznych, wyjaśniamy co następuje:
Z art. 54 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.) wynika, że głównym księgowym, może być osoba, która spełnia jeden z poniższych warunków:
a) ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,
b) ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,
c) jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,
d) posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.
W sytuacji gdy określona osoba nie spełnia żadnego z warunków wymienionych przez zacytowany przepis, powierzenie tej osobie obowiązków głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych nie jest możliwe. Pracownik zatrudniany na stanowisku głównego księgowego powinien spełniać przynajmniej jeden ze wskazanych warunków już w chwili zatrudnienia na tym stanowisku (w chwili powierzenia obowiązków głównego księgowego).
{Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Bieczu, 2020-xx-xx, sygn. -}
{RIO Kraków, 2020-06-25, sygn. WIAS-710/36/20}