Zwolnienia z podatku od nieruchomości, weryfikacja pogorszenia się sytuacji przedsiębiorcy

Stan faktyczny:

Ustawa z dnia 31 marca .2020 r. – o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020r. poz. 568).

Art. 15p.: „Rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.”

Ustawodawca w zacytowanym powyżej Art. 15p daje możliwość Radzie Gminy wprowadzenia zwolnień dla przedsiębiorców z tytułu podatku od nieruchomości. Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia dla wskazanych grup przedsiębiorców jest pogorszenie ich płynności finansowej ekonomicznych w związku ponoszeniem negatywnych konsekwencji z powodu COVID-19.

Pytanie:

Mając na względzie treść ww. przepisu, istnieją wątpliwości dotyczące sposobu weryfikacji przez Miasto przedsiębiorców, wnioskujących, o zwolnienie – z podatku od nieruchomości.

W szczególności jakie kryterium oceny należy zastosować dla potwierdzenia spełnienia ustawowego warunku /czy kierować się wskaźnikami płynności finansowej, jeśli tak to którym: wskaźnikiem bieżącym, szybkim, czy też jakimiś innymi kryteriami/ : „płynność finansową uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19”.

Stanowisko własne pytającego:

Opinia prawna wskazuje kilka obszarów dotyczących powyższego zagadnienia:

– wprowadzenie w pierwszej kolejności instrumentu wynikającego z art. 15p ww. ustawy, w zakresie przedłużenia terminu płatności podatku od nieruchomości,

– wskazanie grupy przedsiębiorców objętych zwolnieniem z podatku w związku z art. 15p ww. ustawy,

– sposób badania płynności finansowej przedsiębiorców w kontekście aktualnej sytuacji epidemicznej.

Opinia prawna w załączeniu.

Odpowiedź RIO Kielce:

Szanowny Panie Prezydencie, wnioskiem z dnia 27.04. 2020 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 29.04.2020 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

W jaki sposób weryfikować przedsiębiorców, wnioskujących o zwolnienie z podatku od nieruchomości na podstawie art. 15 p ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568)W szczególności jakie kryterium oceny należy zastosować dla potwierdzenia spełnienia ustawowego warunku (czy kierować się wskaźnikami płynności finansowej, jeśli tak to którym: wskaźnikiem bieżącym, szybkim, czy też jakimiś innymi kryteriami):  „płynność finansowa uległa  pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu C0VID- 19″.Odnosząc się do treści pytania, pragnę wskazać na następujące okoliczności.

Zgodnie z art. 15p ustawy wymienionej w pytaniu (dalej COVID-19), rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.W/w przepis wskazuje, iż od wyłącznej woli rady zależeć będzie, jakich przedsiębiorców obejmie zwolnienie, w znaczeniu wskazanym w tym przepisie. Zatem to rada gminy samodzielnie określi kryteria pogorszenia utraty płynności finansowej, bowiem przepisy COVID- 19 nie przewidują żadnych regulacji, jakimi mają się kierować organy stanowiące przy ustaleniu pogorszenia płynności finansowej z powodu negatywnych skutków pandemii.

Przepisy COVID-19 nie przewidują również konieczności dokumentowania pogorszenia płynności finansowej podatnika, korzystającego ze zwolnienia w związku z uchwałą rady gminy.

Przedstawiając powyższe stanowisko informuję ponadto, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach udzielając niniejszej odpowiedzi wzięła pod uwagę pkt 1-3 wyjaśnień zawartych w piśmie Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2020 r. Znak PS2.844.79.2020, które i w pozostałej części będą uwzględniane w działalności nadzorczej, opiniodawczej i kontrolnej Izby.

{Urząd Miasta Kielce, 2020-04-27, sygn. L.dz. 1278}
{RIO Kielce, 2020-05-07, sygn. WI.54.29.2020}