Dotowanie przedszkoli niepublicznych za okres czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty

Stanowisko RIO Białystok:

Odpowiadając na wniosek z dnia 23.03.2020 r. otrzymany w dniu 26.03.2020 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych i zawarte w nim pytania Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wyraża następujące stanowisko w sprawie.

Jak wynika z art. 34 ust. 2 ustawy z 17.01.2020 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 17) – dalej u.f.z.o., dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30 oraz art. 31 ust. 1, są przekazywane na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, ucznia, wychowanka, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, będącego w danym miesiącu roku budżetowego odpowiednio dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem, uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczem kwalifikacyjnego kursu zawodowego odpowiednio w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy – Prawo oświatowe. Natomiast zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493) dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniowie, wychowankowie, uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchacze kwalifikacyjnego kursu zawodowego, będącego w danym miesiącu roku budżetowego odpowiednio dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem, uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczem kwalifikacyjnego kursu zawodowego odpowiednio w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy – Prawo oświatowe, nie utraciły/utracili statusu uczniów. Osoby te nie zostały skreślone z listy uczniów, a ich nieobecność spowodowana jest sytuacją epidemiczną w kraju. Dodatkowo na dyrektorów jednostek systemu oświaty w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 nałożono obowiązek organizacji realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść § 10 ust 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, który określa, że do ustalenia wysokości dotacji przysługującej na ucznia, która jest uzależniona od jego uczestnictwa w zajęciach, nie stosuję się wskazanego warunku w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty. Zatem należy wnioskować, że przedszkola niepubliczne w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek oświatowych polegającego na zawieszeniu prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, powinny być dotowane i rozliczane na takich samych zasadach jak dotychczas.

W obecnie obowiązującym systemie prawa brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa, dlatego niniejsze stanowisko proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.

{Urząd Gminy Supraśl, 2020-03-23, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2020-04-02 sygn. RIO.II-025-9/20}