Rozliczenia finansowe między jst z tytułu dotacji na dziecko uczęszczające do niepublicznego przedszkola

Stanowisko RIO Gdańsk:

Wnioskiem z dnia 12 marca 2020 r., doręczonym do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 18 marca 2020 r., zwrócił się Pan o zajęcie stanowiska odnośnie rozliczenia finansowego między jednostkami samorządu terytorialnego z tytułu dotacji przekazanej na dziecko uczęszczające do niepublicznego przedszkola, w kontekście art. 24 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 17 z późn. zm.).

Ustosunkowując się do podanego zakresu tematycznego, wskazać należy na następujące okoliczności.

W ocenie tut. Izby do oceny przedstawionego stanu faktycznego nie mogą mieć zastosowania wskazane w punkcie C.3. wniosku regulacje art. 24 i art. 51 ww. ustawy, w szczególności zaś wymienione w tych artykułach jednostki redakcyjne, odpowiednio – ust. 1 oraz ust. 3.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego uzyskała informację, że uczeń placówki wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 16-21 ww. ustawy, jest uczniem więcej niż jednej takiej placówki dotowanej przez tę jednostkę, występuje do tych placówek o uzyskanie od rodzica ucznia pisemnego oświadczenia wskazującego jedną z tych placówek jako placówkę, do której uczeń uczęszcza w danym roku szkolnym, i przekazanie go tej jednostce samorządu terytorialnego, w terminie 30 dni od dnia tego wystąpienia.

Natomiast w art. 51 ust. 3 ww. ustawy postanowiono m.in., że jeżeli do niepublicznego przedszkola, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ww. ustawy, uczęszcza uczeń objęty wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat (niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole), który nie jest uczniem niepełnosprawnym, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy, do wysokości iloczynu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli określonej dla gminy dotującej i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 3 ww. ustawy, w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji, pomniejszając powyższy iloczyn o kwotę dotacji, o której mowa w art. 53 ust. 1 tej ustawy, przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy.

Wskazana wyżej regulacja art. 24 ust. 1 ww. ustawy rozstrzyga sytuacje kolizyjne przyznawania dotacji, w sytuacji, gdy placówki wychowania przedszkolnego objęte są systemem dotacyjnym tej samej jednostki samorządu terytorialnego, uzależniając jednocześnie prawo dotowania tylko jednej z takich placówek, do której uczeń uczęszcza w danym roku szkolnym. Z kolei wspomniana regulacja art. 51 ust. 3 ww. ustawy dotyczy rozliczeń pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego (gminami), w sytuacji, gdy uczeń uczęszcza do przedszkola niepublicznego, ale dotowanego przez gminę inną, niż gmina miejsca zamieszkania tego ucznia.

W kontekście podanego stanu faktycznego mechanizm z ww. art. 51 ust. 3 ww. ustawy mógłby mieć zastosowanie, ale tylko pod warunkiem, że uczeń uczęszczałby do wspomnianego przedszkola niepublicznego, dotowanego przez inną gminę, niż gmina miejsca zamieszkania tego ucznia. W sytuacji, gdy takie okoliczności nie wystąpiły, brak podstaw do stosowania ww. systemu rozliczeń pomiędzy jednostkami.

Końcowo należy dodać, że gmina, która uzyskała nienależnie środki tytułem pokrycia kosztów udzielonej dotacji (w oparciu o ww. art. 51 ust. 3 ustawy) winna dokonać ich zwrotu gminie miejsca zamieszkania ucznia. Z kolei wybór trybu dochodzenia tych środków od wspomnianej gminy, pozostaje już w gestii zainteresowanej gminy.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miasta Wejherowa, 2020-03-12, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-04-03, sygn. RP.0441/136/18/1/2020}