Dotacje na ucznia niepełnosprawnego

Stanowisko RIO Poznań:

W związku wnioskiem przekazanym emailem w dniu 25 listopada 2019 r. o udzielenie wyjaśnienia w sprawie rozliczania dotacji przekazanej na dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203, z późn. zm.) dotacja, o której mowa w art. 16-21, art. 25, art. 26, art. 28-3la i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy -Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe.

Są to zasady ogólne, które zostały sprecyzowane w kolejnych przepisach art. 35. Przepis art. 35 ust. 5 wyjaśnia, jak należy rozumieć wydatki, o których mowa w ust. 4. Zgodnie z brzmieniem pkt. 2, dopuszczalne są wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji.

Z kolei przepis art. 35 ust. 5 pkt 3 stanowi, że przez wydatki, o których mowa w ust. 4 oprócz wydatków, o których mowa w pkt 2, należy rozumieć także wydatki na realizację zadań innych niż określone w pkt 2, w wysokości niezbędnej dla realizacji zadań tych placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wobec powyższego, ogólne koszty funkcjonowania przedszkola, mogą zostać także pokryte ze wskazanej powyżej dotacji. Nie ulega bowiem wątpliwości, że uczniowie posiadający orzeczenia, uczestniczą w funkcjbh6vvahiu, „czyli także wydatkach przedszkola, do którego uczęszczają, co najmniej w takim stopniu, w jakiej proporcji są uczniowie z orzeczeniami do liczby wszystkich uczniów.

Organ prowadzący przedszkole niepubliczne powinien samodzielnie określić sposób wyodrębniania wydatków na podejmowane zadanie oświatowe związane z realizacją zadań wynikających z organizacji kształcenia specjalnego oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w celu rozliczenia się z otrzymywanej dotacji (odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 26.06.2019 r. na interpelację nr 31852).

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej, przyjęta metoda musi być adekwatna do specyfiki funkcjonowania danej jednostki i powinna umożliwiać właściwe przyporządkowanie wydatków na cele, o których mowa w art. 35 ust 4 i 5 u.f.z.o. (odpowiedź z dnia 09.03.2018 r. na zapytanie nr 6693).

Odniesienie wskazanych wydatków, w formule matematycznej można ująć jako określony współczynnik, proporcję. Jedną z metod może być metoda uwzględniająca proporcję liczby uczniów niepełnosprawnych do wszystkich uczniów w jednostce. Jednakże dobór metody oszacowania ww. wydatków powinien zostać dokonany indywidualnie dla danej szkoły/przedszkola z uwzględnieniem specyfiki organizacji kształcenia specjalnego w tej szkole/przedszkolu.

Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a stanowi jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniem.

{xx, 2019-11-25, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, 2019-12-20, sygn. WA-0280/88/2019}