Państwowy dług publiczny

Stanowisko RIO Katowice:

W nawiązaniu do wniosku z dnia 8 października 2019 r. informuję, że opisane we wniosku założenia projektu, związanego z podwyższeniem kapitału zakładowego i udzieleniem spółce z o.o. wsparcia finansowego nie są wystarczające do stwierdzenia czy działania te wywołają skutki ekonomiczne podobne do skutków wynikających z papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne, umów kredytów i pożyczek oraz przyjętych depozytów (art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). Aby dokonać takiej oceny, należy znać wszystkie postanowienia projektowanej umowy. Należy zaznaczyć, że przepisy art. 72 ww. ustawy a także przepisy wydanego na ich podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 298, poz. 1767) nie tworzą zamkniętego katalogu umów zaliczanych do państwowego długu publicznego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. 2016 r. poz. 561 z późn. zm.), do zadań izby należy wydawanie, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, opinii o możliwości spłaty kredytu, pożyczki oraz innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a także wykupu papierów wartościowych. Zatem, każdy złożony wniosek będzie podlegał indywidualnej ocenie i Skład Orzekający podejmie decyzję czy należy wydać opinię czy nie, na jego podstawie.

{Urząd Miasta Chorzów, 2019-10-08 , sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, 2019-12-02 , sygn. WA-023/117/19}