Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku udzielając odpowiedzi na pismo z dnia 06.11.2019 roku, otrzymane w dniu 08.11.b.r., Nr: FRG.3123.65.2019 i zawarte w nim pytania, wyraża następujący pogląd w sprawie.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz. U. z 2019 r, poz. 1256:t.j) ustawodawca przewiduje zwolnienie ze względu na rodzaj gruntu i ze względu na to, kto jest jego właścicielem. W ramach zwolnienia dotyczącego charakteru posiadanych gruntów lub prowadzonej na ich powierzchni działalności rolniczej, zwolnieniem, na podstawie złożonego przez podatnika wniosku, (zwolnienie analizowane w sprawie, przyznawane jest w drodze decyzji, w trybie wnioskowym – art. 13d. ust.1) mogą zostać objęte między innymi grunty gospodarstw rolnych otrzymane w drodze wymiany lub scalenia – na 1 rok następujący po roku, w którym dokonano wymiany lub scalenia gruntów, o czym stanowi art. 12 ust. 1 pkt. 6 przytoczonej powyżej ustawy.
Wobec powyższego, odpowiadając na pyt. 3, podatnikowi może być udzielone zwolnienie od podatku w analizowanym stanie faktyczno-prawnym sprawy, uwzględniając określony przez ustawodawcę początek okresu zwolnienia jak też sam okres zwolnienia. To czy podatnik skorzysta z całego przysługującego mu okresu zwolnienia czy też z jego części zależy od aktywności i zaangażowania samego podatnika, co uzasadnia moment złożenia wniosku, bowiem dla potrzeb obowiązku podatkowego, w tym udzielanych zwolnień na gruncie ustawy o podatku rolnym, zasadnicze znaczenie ma pojęcie roku podatkowego, przy czym modyfikacja wysokości podatku, w tym zwolnień, może być dokonywana przez organ podatkowy w trakcie obowiązywania roku podatkowego, bowiem w myśl art. 13d ust.3 ustawy o podatku rolnym, zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu, w którym złożono wniosek.
Odnosząc się do pytania 1 i 2 zawartego w piśmie pytającego, należy mieć na uwadze, że ustawodawca wyraźnie, bez zastrzeżeń, bez uszczegółowień co do obszaru zwolnienia, wskazuje, że zwolnieniem od podatku rolnego mogą być objęte wyłącznie grunty gospodarstw rolnych i tylko takie grunty, które zostały otrzymane wyłącznie w drodze wymiany lub scalenia. Pojęcie „zmiana użytków rolnych”, nie może być rozumiana tożsamo jak pojęcia „wymiana” lub „scalanie” gruntów a tylko te ostatnie uzasadniają prawo do zwolnienia od podatku rolnego. Tym samym istota zwolnień w podatku rolnym może dotyczyć wyłącznie w całości przedmiotu opodatkowania podatkiem rolnym, którym są grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wszelkie odmienne rozumienie i realizowanie treści art. 12 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku rolnym, analizowanym w zbiegu z innymi przepisami istotnymi dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, stanowiłoby nadinterpretację przepisów i nie zasługiwałoby na ochronę prawną.
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
Ponadto proszę zapoznać się z treścią komunikatu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku zamieszczonym na stronie internetowej RIO w Białymstoku, adres: www.bialvstok.rio.gov.pl w sprawie udzielania przez RIO w Białymstoku wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
{Urząd Gminy Mońki, 2019-11-06, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-12-06, sygn. RIO.II-025-39/19}