Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na pismo z dnia 24.09.2019 roku, otrzymane w dniu 30.09.b.r. numer: FNK.310.1.2019 i zawarte w nim pytanie, w przedmiocie ulgi w podatku rolnym z tytułu wydatków na zakup i zainstalowanie systemu fotowoltaicznego na budynku mieszkalnym, uprzejmie wyjaśnia, że przepis art. 13 ust. 1 pkt. 2 lit.c ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym i Dz. U. z 2017 r., poz. i 892 ze zm.). uprawnia podatnika podatku rolnego o ubieganie się o udzielenie ulgi inwestycyjnej, między innymi z tytułu wydatków poniesionych na zakup i zainstalowanie urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii, pod warunkiem, że wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych.
Wykorzystywanie na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii należy oceniać w kontekście definicji działalności rolniczej, za którą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwo, hodowle i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb- art.2 ust. 2. w w ustawy.
Niemniej z przepisów ustawy o podatku rolnym nie wynika, że zastosowanie ulgi inwestycyjnej uzależnione jest od zainstalowania urządzeń, w tym paneli fotowoltaicznych. na budynku gospodarczym. Wobec powyższego należy wywieść, że w rezultacie zamontowanie systemu fotowoltaicznego na budynku mieszkalnym nie wpływa na możliwość zastosowania ulgi inwestycyjnej. Powołane unormowania nie wskazują również, że wykorzystywanie tych urządzeń musi być związane całkowicie i bezpośrednio z celami produkcyjnymi w działalności rolniczej.
Wystarczy zatem, że obiekt wybudowany lub zmodernizowany obok swej funkcji podstawowej – ma pozytywny wpływ na ochronę środowiska. Nie musi on w całości służyć celom inwentarskim.
Regionalna izba Obrachunkowa w Białymstoku, po przeprowadzeniu analizy formalnoprawnej przepisów dotyczących postawionego w piśmie pytania, stoi na stanowisku, że jeżeli wytworzona energia wykorzystywana byłaby na cele produkcyjne, wskazane przepisach art.2 ust.2 ustawy o podatku rolnym, podatnikowi przysługiwałaby ulga inwestycyjna, niezależnie od miejsca zamontowania tych urządzeń oraz wykorzystywania nadwyżki energii również na cele mieszkalne, w przeciwnym razie gdyby wytworzona energia była wykorzystywana wyłącznie na cele mieszkaniowe, ulga nie przysługiwałaby. Z analizowanych przepisów ustawy o podatku rolnym nie wynika, aby ich stosowanie warunkowane było między innymi spożytkowaniem energii wyłącznie na cele produkcyjne. YY ocenie RIO w Białymstoku rolnicy mogą skorzystać z ulgi inwestycyjnej, o której mowa w ustawie o podatku rolnym, nawet jeśli wykorzystują naturalne źródła energii na inne cele niż tylko rolnicze. Ulgi tej nie pozbawia podatnika także fakt spożytkowania wytworzonej energii dodatkowo w budynku mieszkalnym.
Jednocześnie należy wskazać, że właściwe organy podatkowe są władne w toku postępowania podatkowego instancyjnego ustalać stan faktyczny w zakresie niezbędnym do ustalania zasadności prawa do ulgi inwestycyjnej.
Powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku nie jest wiążące, ponieważ zgodnie z zapisem art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.) tylko Minister Finansów posiada kompetencje do wydawania urzędowej , wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Ponadto proszę zapoznać się treścią komunikatu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku zamieszczonego na stronie internetowej www.bip.bialystok.rio.gov.pl, w sprawie udzielania przez RIO w Białymstoku wy jaśnień dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.
{Urząd Gminy Sidra, 2019-09-24, sygn. FNK.310.1.2019}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-10-28, sygn. RIO.II-025-29/19}