Wpływy ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń – zmniejszenie wydatków czy dochód?

Pytanie:

Gmina Kamień Krajeński zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie zasad prawidłowego ujmowania w budżetach i sprawozdaniach budżetowych sporządzanych przez jednostki budżetowe i urząd gminy:

wpływów ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i innych świadczeń, zasiłków, wynagrodzeń wypłaconych przez gminę (jednostki budżetowe) z dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację bieżących zadań dokonanych:

w tym samym roku budżetowym, w którym została wypłacona dotacja,

oraz po zakończeniu roku budżetowego, w którym została wypłacona dotacja.

Obecnie mając na uwadze pismo Ministerstwa Finansów znak ST-4834-133/SZH/2009/1073 (pismo w załączeniu), oraz aktualnie obowiązującą klasyfikację dochodów i wydatków budżetowych wpływy te dokonane w tym samym roku budżetowym, w którym została wypłacona dotacja – pomniejszają kwotę wykonanych wydatków w tym samym roku i są przeznaczane na wznowienie wydatków na świadczenia, zasiłki itp.

Natomiast wpływy ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń wypłaconych przez gminę i z dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa dokonane po zakończeniu roku budżetowego, w którym została wypłacona dotacja celowa klasyfikowane są na dochody jednostki budżetowej realizującej zadanie w § 0940 „wpływy z rozliczeń/zwrotów z lat ubiegłych” (należność główna), oraz w § 0920 „pozostałe odsetki” .

Następnie dochody pobrane przez samorządową jednostkę budżetową są przekazywane do gminy i ujmowane są w jej sprawozdaniu budżetowym Rb 27S z wykonania dochodów budżetowych , oraz w tych samych paragrafach w zbiorczym sprawozdaniu Rb 27 S jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei dokonane zwroty świadczeń, zasiłków z lat ubiegłych gmina przekazuje do budżetu wojewody w paragrafie wydatkowym 2950 „zwrot niewykorzystanych dotacji oraz płatności” (kwota główna), oraz w § 4580 „pozostałe odsetki”. Dokonane zwroty świadczeń są ujmowane w jednostkowym sprawozdaniu urzędu gminy jako jednostki budżetowej w sprawozdaniu Rb 28 S z wykonania wydatków budżetowych a następnie w zbiorczym sprawozdaniu Rb 28 S jednostki samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe prosi się o zajęcie stanowiska w sprawie zasad prawidłowego ujmowania w budżetach i sprawozdaniach wpływów ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń.

Stanowisko RIO Bydgoszcz:

W odpowiedzi na pismo ST2.4761.31.2019 Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego z dnia 25 października 2019 r. przekazującego wystąpienie Pani Sekretarz z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie zajęcia stanowiska w sprawie zasad prawidłowego ujmowania w budżetach i sprawozdaniach budżetowych sporządzanych przez jednostki budżetowe i urząd gminy: wpływów ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i innych świadczeń, zasiłków, wynagrodzeń wypłaconych przez gminę (jednostki budżetowe) z dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na realizację bieżących zadań dokonanych w tym samym roku budżetowym w którym została wypłacona dotacja, oraz po zakończeniu roku budżetowego, w którym została wypłacona dotacja, Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z powyższym pismem w Gminie Kamień Krajeński wpływy ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń dokonane w tym samym roku budżetowym, w którym została wypłacona dotacja pomniejszają kwotę wykonanych wydatków w tym samym roku i są przeznaczane na wznowienie wydatków na świadczenia, zasiłki itp. Wpływy ze zwrotów nienależnie pobranych świadczeń wypłaconych przez gminę z dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa dokonane po zakończeniu roku budżetowego, w którym została wypłacona dotacja celowa klasyfikowane są na dochody jednostki budżetowej realizującej zadanie w § 0940 „Wpływy z rozliczeń/zwrotów z lat ubiegłych” (należność główna), oraz w § 0920 „Pozostałe odsetki”. Następnie dochody pobrane przez samorządową jednostkę budżetową są przekazywane do Gminy i ujmowane w jej sprawozdaniu budżetowym Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych, oraz w tych samych paragrafach w zbiorczym sprawozdaniu Rb-27S jst.

Z kolei dokonane zwroty świadczeń, zasiłków z lat ubiegłych gmina przekazuje do budżetu wojewody w paragrafie wydatków § 2950 „Zwrot niewykorzystanych dotacji oraz płatności” (kwota główna), oraz w § 4580 „Pozostałe odsetki”. Dokonane zwroty świadczeń są ujmowane w jednostkowym sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych, urzędu gminy jako jednostki budżetowej i organu, a następnie w zbiorczym sprawozdaniu Rb-28S jst.

W ocenie tutejszej Izby należy uznać opisane wyżej postępowanie za prawidłowe, biorąc pod uwagę, że od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje nowe brzmienie paragrafu wydatków 291 „Zwrot dotacji oraz płatności, w tym wykorzystanych niezgodnie z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości” mające na celu oddzielenie zwrotów środków o charakterze sankcyjnym od pozostałych zwrotów. Paragraf 295 wykorzystuje się nie tylko do zwrotów niewykorzystanych dotacji, ale również do zwrotu niewykorzystanych płatności, zgodnie z opisem paragrafów wydatkowych zawartym w załączniku Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.). Podobnie w paragrafach dochodowych od 1 stycznia 2017 r. z § 097 „Wpływy z różnych dochodów” wyodrębniono dochody ujmowane w § 094 „Wpływy z rozliczeń/ zwrotów z lat ubiegłych”, w którym należy klasyfikować m.in. wpływy ze zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wypłaconych przez gminę i dokonanych po zakończeniu roku budżetowego (klasyfikowanych w rozdziale 85502), zgodnie z opisem paragrafów dochodów zawartym w załączniku Nr 3 do ww. rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Urząd Miasta i Gminy Kamień Krajeński, 2019-08-08, Fn. 3211-3/2019}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy, 2019-11-12, sygn. RIO-KA-073-15/2019}