Rozliczenie dotacji dla przedszkola niepublicznego

Stanowisko RIO Poznań:

W związku z wnioskiem z dnia 10 października 2019 r., doręczonym w dniu 11 października 2019 r., dotyczącym rozliczania przez niepubliczne przedszkole dotacji otrzymanej z budżetu gminy, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu informuje, co następuje.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Dotacje udzielane jednostkom oświatowym, jako dotacje podmiotowe, obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej (art. 131 ustawy o finansach publicznych). Przy czym dotacje podmiotowe mogą być udzielane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, o ile odrębne ustawy tak stanowią (art. 218 ustawy o finansach publicznych).

W przedmiotowej sprawie odrębną ustawą, o której mowa w art. 218 ustawy o finansach publicznych, jest ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203, z późn. zm.). Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotacje oświatowe, w tym dla placówek niepublicznych, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań tych placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym. na:

a) wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły łub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie:
250% średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 Karty Nauczyciela,

150% średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 Karty Nauczyciela,

b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe;
zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:

  • książki i inne zbiory biblioteczne,
  • środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
  • sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci i młodzieży,
  • meble,
  • pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.

W art. 35 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wskazano, iż pod pojęciem wydatków bieżących należy rozumieć wydatki bieżące, o których stanowi przepis art. 235 ust. 2 ustawy z dnia o finansach publicznych.

Zauważyć przy tym należy, że przedszkole niepubliczne finansuje swoją działalność nie tylko z dotacji otrzymanych z budżetu gminy; uzyskuje także inne przychody na finansowanie kosztów swojej działalności (np. z wpłat rodziców).

W wyroku z dnia 6 czerwca 2017 r., sygn. akt II GSK 2775/15, Naczelny Sąd Administracyjny – wprawdzie w stanie prawnym obowiązującym wcześniej, jednak aktualnym co do zasady – stwierdził, że: wydatkowanie dotacji jest ograniczone przez wskazanie celów, którym ma ona służyć. Poza tym może być ona wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. Tak więc wydatki, które jedynie pośrednio przyczyniają się do realizacji celu, o którym mowa w art. 90 ust. 3d u. s. o. nie podlegają finansowaniu z dotacji, o której stanowi art. 90 ust. 3 u. s.o. Stanowisko takie Naczelny Sąd Administracyjny podzielił w wyroku z dnia 15 maja 2019 r., sygn. I GSK 1002/18, stwierdzając ponadto, że: W wielu wyrokach NSA dokonując wykładni art. 90 ust. 3d u .s. o. w zacytowanej wyżej wersji, wskazywał że dotacja oświatowa nie służy finansowaniu działalności organu prowadzącego szkołę (tj. szeroko rozumianej działalności placówki oświatowej), a więc wszystkich ponoszonych przez ten organ wydatków związanych z działalnością szkoły, choćby pośrednio były one związane z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą (por. np. wyroki NSA: z 9 września 2015 r., sygn. akt II GSK 1616/14; z 25 września 2015 r., sygn. akt II GSK 1769/14 czy z 3 marca 2017 r. sygn. akt II GSK 1782/15).

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tut. Izby, wydatki niepublicznego przedszkola z tytułu odsetek – zarówno od zaciągniętych kredytów, jak i od nieterminowo opłacanych zobowiązań – nie mogą być pokrywane z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ ich ponoszenie nie służy celom określonym w art. 35 ust. 1 ustawy o finasowaniu zadań oświatowych.

Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniem.

{Urząd Miasta Puszczykowo, 2019-10-10, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, 2019-10-28, sygn. WA-0280/81/2019}