Finansowanie wydatków ponoszonych przez szkołę niepubliczną z dotacji z budżetu gminy

Stanowisko RIO Katowice:

W odpowiedzi na wniosek z dnia 25 lipca 2019 r. wyjaśniam, że w myśl art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203) niepubliczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.

Dotacje te winny być przeznaczone w myśl art. 35 ust. 1 ww. ustawy na dofinansowanie zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Ponadto przepis ten wskazuje, że dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na cele w nim wskazane, m.in. na: pokrycie wydatków bieżących szkoły, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, a także na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.). W orzecznictwie sądowym wskazuje się, że „dotacja przysługuje na każdego ucznia i w tym zakresie ma charakter podmiotowy, jednakże przeznaczona jest na dofinansowanie realizacji konkretnych zadań szkoły (kształcenie, wychowanie i opieka, w tym profilaktyka społeczna – art. 35 u.f.z.o.) i w tym zakresie ma charakter celowy” (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25.09.2018 r. I SA/G1 626/18).

W ocenie Izby, należy uznać za dopuszczalne sfinansowanie wydatków ponoszonych przez niepubliczną szkołę na usługę księgową i usługi informatyczne z dotacji przekazywanej z budżetu gminy, gdyż wydatki te mieszczą się w zakresie zadań organu prowadzącego szkołę wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe. Określone wątpliwości organu dotującego może wzbudzić wspominana w piśmie „usługa menadżera szkoły, specjalisty komunikacji społecznej, na którą wystawiana jest faktura”, która mogłaby być sfinansowana z otrzymywanej dotacji pod warunkiem, że spełnia cele określone we wspominanych wyżej przepisach, czyli jest związana z procesem kształcenia, celami działalności szkoły lub zadaniami organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.

Ponadto, dokonując oceny wydatków w kontekście realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, należy mieć na względzie podstawowe zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych, określone w art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869).

Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.

{- , 2019-07-25 , sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, 2019-09-11 , sygn. WA-023/94/19}