Stan faktyczny:
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu (dalej ROPS) rozpoczął realizację projektu własnego województwa
pod nazwą „Aktywna Mama, aktywny Tata” na podstawie Uchwały nr 4/92/19 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 31 stycznia 2019 r., współfinansowanego w EFS w ramach Osi priorytetowej 8. Aktywni na rynku pracy, Działanie 8.4 Godzenie życia zawodowego i rodzinnego, Poddziałanie 8.4.1 Wsparcie zatrudnienia osób pełniących funkcje opiekuńcze.
Celem ogólnym projektu jest zwiększenie aktywności zawodowej pomorskiego pełniących funkcje opiekuńcze nad dziećmi do lat sfinansowanie opieki nad dziećmi do lat 3 przez okres bezrobotnych w działania aktywizacyjne do 31.03.2021 r. Celem szczegółowym projektu jest refundacja usług opieki nad niani do wysokości maksymalnie 800,00 zł miesięcznie, refundacji wysokości maksymalnie 800,00 zł miesięcznie, refundacji kosztów przyszłych) rozpoczął realizację projektu własnego województwa Uchwały nr 4/92/19 Zarządu Województwa Kujawsko -w EFS w ramach Osi priorytetowej 8. Aktywni na rynku Poddziałanie 8.4.1 Wsparcie zatrudnienia osób 1000 osób z terenu województwa kujawsko-3 i ich wspieranie w powrocie na rynek pracy poprzez do 12 miesięcy, w tym również zaangażowanie 300 dziećmi do lat 3 w formie refundacji wynagrodzenia kosztów opieki nad dzieckiem w żłobku do opieki nad dzieckiem w klubie dziecięcym do wysokości maksymalnie 600,00 zł oraz refundacji kosztów opiekuna dziennego do wysokości maksymalnie 600,00 zł. Po zakończonej rekrutacji uczestników w projekcie, zawierana jest umowa pomiędzy ROPS a uczestnikiem projektu (dalej zwanym rodzicem) o refundację części kosztów związanych z opieką nad dzieckiem. Załącznikiem do umowy jest kserokopia umowy pomiędzy żłobkiem, klubem dziecięcym, opiekunem dziennym lub rodzicem a nianią (umowa-zlecenie lub umowa aktywizująca uprawniająca do opłacania 50% składek społecznych w przypadku, w którym rodzice spełniają kryteria określone w art. 51 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2019 r. poz. 409 z późn. zm) – umowa aktywizująca posiada również charakter umowy-zlecenia o świadczenie usług
opieki nad dzieckiem.
W przypadku umowy o refundację, dotyczącej refundacji kosztów świadczenia opieki przez nianię, obowiązek rejestracji, składania deklaracji oraz obowiązek opłacania składek ZUS i zaliczki na podatek dochodowy, spoczywa na rodzicu.
Po zakończeniu każdego miesiąca rodzic ma obowiązek dostarczenia wniosku o refundację wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesiony wydatek, który będzie podlegał refundacji, i tak jest to:
– w przypadku opieki sprawowanej przez żłobek, klub dziecięcy, opiekuna dziennego – faktura za usługę oraz potwierdzenie zapłaty faktury,
– w przypadku opieki sprawowanej przez nianię – rachunek wystawiony przez nianię, potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia dla niani, potwierdzenie opłacenia składek ZUS i zaliczki na podatek dochodowy.
Po zaakceptowaniu wniosku oraz dostarczonych dokumentów, poniesione wydatki podlegają refundacji.
Wydatki związane z refundacją księgowane są w ewidencji księgowej ROPS zgodnie z posiadanym planem finansowym następująco:
a) w paragrafie wydatków bieżących – 4300 Zakup usług pozostałych – usługi opieki nad dziećmi świadczone przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą – wydatki związane z umowami rodziców ze żłobkiem, klubem dziecięcym oraz opiekunami dziennymi,
b) w paragrafie wydatków bieżących – 417 Wynagrodzenia bezosobowe – wydatki związane z umowami-zlecenia rodziców z nianiami.
Pytanie:
Czy ROPS w Toruniu w sposób prawidłowy klasyfikuje i ewidencjonuje w paragrafie 417 i 430 refundacje wydatków ponoszonych przez uczestników projektu w ramach umów zawieranych pomiędzy rodzicami a żłobkami, klubami dziecięcymi, opiekunami dziennymi oraz nianiami?
Stanowisko własne:
Każdy wydatek bieżący ponoszony przez jednostkę budżetową w ramach prowadzonej działalności jak i w ramach posiadanego planu finansowego, winien być klasyfikowany i ewidencjonowany zgodnie z jego treścią ekonomiczną w powiązaniu z odpowiednim paragrafem klasyfikacji budżetowej.
Zdaniem wnioskodawcy ma to również miejsce w tym konkretnym przypadku, gdzie pomimo że jednostka nie jest stroną umów, ale na mocy umowy cywilno-prawnej z uczestnikami projektu, zobowiązuje się do refundacji ponoszonych przez nich wydatków z tytułu opieki nad dziećmi.
W tej sytuacji ROPS w Toruniu, bierze na siebie obowiązek ponoszenia określonego rodzaj wydatku, co zobowiązuje go do wykazania tego zdarzenia w paragrafie 417 oraz 430 klasyfikacji budżetowej.
Stanowisko RIO Bydgoszcz:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 9 września 2019 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych (wpływ do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w dniu 12 września 2019 r.) odnośnie stosowania właściwych paragrafów klasyfikacji budżetowej przy refundacji kosztów opieki nad dziećmi do lat 3, w ramach programu „Aktywna Mama, aktywny Tata” współfinansowanego ze środków EFS na podstawie uchwały Nr 4/92/19 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 31 stycznia 2019 r., Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy wyjaśnia co następuje.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu rozpoczął realizację projektu „Aktywna Mama, aktywny Tata” współfinansowanego z EFS w ramach Osi priorytetowej 8. Aktywni na rynku pracy, Działanie 8.4 Godzenie życia zawodowego i rodzinnego, Podzadanie 8.4.1 Wsparcie zatrudnienia osób pełniących funkcje opiekuńcze, którego celem szczegółowym jest refundacja usług opieki nad dziećmi do lat 3 w formie refundacji wynagrodzenia niani do wysokości maksymalnie 800 zł, refundacji kosztów opieki nad dzieckiem w żłobku do wysokości maksymalnie 800 zł miesięcznie, refundacji kosztów opieki nad dzieckiem w klubie dziecięcym do wysokości maksymalnie 600 zł miesięcznie oraz refundacji kosztów opiekuna dziennego do wysokości maksymalnie 600 zł. W wyniku postępowania rekrutacyjnego w projekcie, zawierana jest umowa pomiędzy ROPS w Toruniu a uczestnikiem projektu (rodzicem) o refundację części kosztów związanych z opieką nad dzieckiem. Podstawą dokonania refundacji kosztów poniesionych przez rodzica jest przedłożenie określonych w umowie dokumentów oraz akceptacja wniosku o refundację.
W ewidencji księgowej ROPS w Toruniu wydatki związane z refundacją ujmowane są w następujących paragrafach wydatków:
430 „Zakup usług pozostałych” – w przypadku usług opieki nad dziećmi świadczonych przez podmioty prowadzone działalność gospodarczą – wydatki związane z umowami rodziców ze żłobkiem, klubem dziecięcym oraz opiekunami dziennymi,
417 „Wynagrodzenia bezosobowe” – w przypadku wydatków związanych z umowami zlecenia rodziców z nianiami.
Biorąc pod uwagę fakt, że między uczestnikiem projektu a ROPS w Toruniu zawierana jest umowa o refundację części kosztów związanych z opieką nad dzieckiem, wydatki ponoszone przez jednostkę budżetową winny być ewidencjonowane zgodnie z ich treścią ekonomiczną, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351 z późn. zm.). Należy zatem uznać, że wydatki poniesione na refundację kosztów wynagrodzeń opieki nad dzieckiem realizowanej przez nianię jako osobę fizyczną klasyfikowane być powinny w paragrafie 417 „Wynagrodzenia bezosobowe” z odpowiednią czwartą cyfrą paragrafu związaną ze źródłem finansowania, z uwzględnieniem pochodnych od wynagrodzeń ujmowanych odpowiednio w paragrafach 411 „Składki na ubezpieczenia społeczne” i 412 „Składki na ubezpieczenia zdrowotne”, a w przypadku refundacji usług opieki nad dziećmi świadczonych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w paragrafie 430 „Zakup usług pozostałych”, zgodnie z opisem paragrafów zawartych w załączniku Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1053 ze zm.).
W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.
{Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu, 2019-09-09, -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy, 2019-10-10, sygn. RIO-KA-078-39/2019}