Czy środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego należy przyjąć do budżetu po stronie dochodów i wydatków?

Pytanie:

W związku z przyznaniem dofinansowania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego finansowanego z Funduszu Pracy na działania obejmujące kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy zwracam się z prośbą o wyjaśnienie, czy środki te należy przyjąć do budżetu po stronie dochodów i wydatków, czy należy je traktować podobnie jak środki otrzymane na refundacją wynagrodzenia asystentów rodziny, które również pochodzą z Funduszu Pracy. Zgodnie z wyjaśnieniem Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy z dnia 20.11.2018 r w/wym wynagrodzenie jest formą gospodarki pozabudżetowej. W umowie zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy o kształcenie ustawiczne nie określono sposobu ujęcia tychże środków. Oznaczono jedynie źródło ich pochodzenia jako środki z Funduszu Pracy.

Stanowisko RIO Bydgoszcz:

W odpowiedzi na pismo Skarbnika Gminy z dnia 11 czerwca 2019 r. doręczone w dniu 17 czerwca 2019 r., w sprawie udzielenia wyjaśnienia, czy środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego finansowanego z Funduszu Pracy, przeznaczone na działania obejmujące kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy, należy przyjąć do budżetu po stronie dochodów i wydatków czy też traktować je jako środki pozabudżetowe, Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy informuje.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy funkcjonuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2014 r., poz. 639). Krajowy Fundusz Szkoleniowy (dalej KFS) stanowi wydzieloną część Funduszu Pracy, która jest przeznaczona na dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców.

Zgodnie z przepisem art. 109 ust. 2l ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, środki z Funduszu w ramach limitów o którym mowa w ustawie, są przekazywane na wniosek starosty powiatu, przez ministra właściwego do spraw pracy, na wyodrębniony rachunek bankowy samorządu powiatu. Środki te, na podstawie przepisu art. 108 ust. 1 pkt 22j, przeznacza się na finansowanie kosztów zadań realizowanych w ramach KFS o których mowa w ustawie (art. 69a). Oznacza to że są one wydatkiem państwowego funduszu celowego – Funduszu Pracy. Środki przekazywane na rzecz powiatowego urzędu pracy działającego w strukturach samorządu powiatowego nie stanowią dochodów powiatu i nie są także jego wydatkiem. Nie mogą zatem być planowane w budżecie gminy jako dochody samorządu.

Stanowiska takie zostało też wyrażone w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 17 listopada 2004 roku Nr ST1-4800-749/04/1274.

Należy ponadto podkreślić, że źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego określają przepisy ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1530 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 niniejszej ustawy, dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być środki z funduszy celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów. Z przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika, że omawiane środki Funduszu przeznacza się na finansowanie kosztów zadań realizowanych w ramach KFS i nie stanowią one tym samym dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Nie ma zatem podstaw od ich ujmowania po stronie dochodów i wydatków budżetowych.

Przedstawiając niniejszą odpowiedź uprzejmie informuję, iż stanowiska regionalnej izby obrachunkowej nie stanowią wiążącej wykładni obowiązujących przepisów prawa.

{Urząd Gminy Gniewkowo, 2019-06-11, sygn. FB.3026.K-5/2019}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy, 2019-07-04, sygn. RIO-PW-073-1/2019}