Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu:
W związku z pismem z dnia 8 maja 2019 r., znak: WE.4431.13.2019-1 (doręczonym w dniu 13 maja 2019 r.), dotyczącym interpretacji przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203, z późn. zm.) – dalej jako u.f.z.o., Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.
Zasady dotowania, z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, publicznych i niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego uregulowane są w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych.
Przepisy ww. ustawy zawierają regulacje w zakresie wyodrębniania środków, na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań.
Stosownie do przepisu art. 35 ust. 3 u.f.z.o. dotacja, o której mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-3la i art. 32, może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań określonych w ust. 1, poniesionych w roku budżetowym, na który dotacja została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą te zadania.
Zgodnie natomiast z przepisami art. 35 ust. 4 i 5 u.f.z.o. dotacja przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań kształcenia specjalnego.
W przypadku przedszkoli (w tym również przedszkoli z oddziałami integracyjnymi) przez wydatki związane z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy rozumieć:
- wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, oraz zapewnienie warunków ich realizacji,
- oprócz ww. wydatków także wydatki na realizację zadań innych niż wyżej określone, w wysokości niezbędnej dla realizacji zadań tych placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Organ prowadzący przedszkole/szkołę powinien samodzielnie określić sposób wyodrębniania wydatków na realizowane zadanie oświatowe związane z realizacją zadań wynikających z organizacji kształcenia specjalnego oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w celu rozliczenia się z dotacji.
W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej, przyjęta metoda musi być adekwatna do specyfiki funkcjonowania danej jednostki i powinna umożliwiać właściwe przyporządkowanie wydatków na cele, o których mowa w art 35 ust 4 i 5 u.f.z.o.
Jedną z metod może być metoda uwzględniająca proporcję liczby uczniów niepełnosprawnych do wszystkich uczniów w jednostce. Jednakże dobór metody oszacowania ww. wydatków powinien zostać dokonany indywidualnie dla danej szkoły/przedszkola z uwzględnieniem specyfiki organizacji kształcenia specjalnego w tej szkole/przedszkolu (odpowiedź na zapytanie nr 6693 z 9 marca 2018 r.).
Odpowiadając w dniu 26 marca 2018 r. na zapytania wyrażone w Interpelacji Nr 20162:
- Co należy rozumieć przez zawarte w art. 35 ust. 5 pkt 4 u.f.z.o. sformułowanie cyt. „oprócz wydatków, o których mowa w pkt 2, także wydatki na realizację zadań innych niż określone w pkt 2”. Jaki rodzaj wydatków miał na myśli ustawodawca?
- Czy z dotacji udzielanej na specjalne potrzeby edukacyjne w przypadku szkół nie będących szkołami specjalnymi można rozliczać część wydatków związanych pośrednio z uczniem niepełnosprawnych, np. wydatki związane z obsługą administracyjną,
z utrzymaniem budynków, bieżącymi rachunkami itp.? Ministerstwo Edukacji Narodowej stwierdziło, iż szkoły ogólnodostępne, w których kształcą się uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymują na każdego takiego ucznia dotację. Zgodnie z art. 35 ust. 5 pkt 2 u.f.z.o., środki przekazane w ramach dotacji na ww. uczniów muszą być przeznaczone przede wszystkim na realizacje zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych. Pozostałe wydatki wynikające np. z uczestnictwa uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w zajęciach grupowych, wydatki na obsługę i administrację powinny zostać określone poprzez zastosowanie wzoru w art. 35 ust. 5 pkt 4 u.f.z.o. Reasumując, w celu ułatwienia rozliczenia wydatków określonych w art. 35 ust. 4, ustawodawca dokładnie określił kwotę wydatków przeznaczonych na realizacje innych zadań niż określone w art. 35 ust. 5 pkt 2 w szkołach ogólnodostępnych, bez konieczności dokonywania rozdziału pozostałych wydatków np. proporcjonalnie.
W opinii Ministerstwa, zgodnie z art. 35 ust. 5 pkt 4 u.f.z.o., wydatki np. związane z obsługą administracyjną, czy realizacją bieżących zobowiązań (rachunków) w szkołach ogólnodostępnych, stanowią wydatki na realizację zadań innych niż określone w art. 35 ust. 5 pkt 2, a sposób ich wyliczenia został wyrażony wzorem zawartym w art. 35 ust. 5 pkt 4 u.f.z.o. We wskazanym wzorze ustawodawca jednoznacznie określił, iż poszczególne symbole oznaczają:
- Winne – wydatki poniesione w danym roku budżetowym na realizację zadań innych niż określone w pkt 2 w tej szkole,
- W – wydatki, o których mowa w ust. 1, poniesione w danym roku budżetowym w tej szkole,
- SSI – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów oddziałów specjalnych i oddziałów integracyjnych w tej szkole,
- SSIN – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oddziałów specjalnych i oddziałów integracyjnych tej szkoły, w zakresie wynikającym z posiadania przez tych uczniów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, itd.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie tut. Izby przy dokonywaniu rozliczenia wydatków finansowanych z dotacji wg ww. wzoru należy uwzględnić zrealizowane wydatki za rok 2019 oraz dane z metryczki części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2019.
Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniem.
{Urząd Miasta Gniezna, 2019-05-08, sygn. WE.4431.13.2019-1}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, 2019- , sygn. WA-0280–2019}