Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu:
W związku z pismem z dnia 27 marca 2019 r. (doręczonym w dniu 29 marca 2019 r.) dotyczącym stanowiska w zakresie prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu informuje, co następuje.
Stosownie do nw. przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203, z późn. zm.):
- art. 15 – prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, które zgodnie z art. 127 ust. 5 ustawy – Prawo oświatowe prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, niezależnie od dotacji, o których mowa w art. 16-21, art. 25 ust. 1 i 2, art. 26 ust. 1 i art. 28-30, dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości równej kwocie przewidzianej na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu.
- art. 34 ust. 2 – dotacje, o których mowa m.in. w art. 15 są przekazywane na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, ucznia, wychowanka, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, będącego w danym miesiącu roku budżetowego odpowiednio dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem, uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczem kwalifikacyjnego kursu zawodowego odpowiednio w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy – Prawo oświatowe.
Z powyższych przepisów wynika, że dotacja przysługuje na każde dziecko objęte w danym miesiącu wczesnym wspomaganiem rozwoju. Ustawodawca nie powiązał bowiem kwestii dotacji z frekwencją na zajęciach w placówce oświatowej, a jedynie z faktem objęcia dziecka w danym miesiącu wczesnym wspomaganiem rozwoju, o którym mowa w art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.).
Stanowisko prezentowane przez Izbę nie stanowi wiążącej interpretacji prawa, a jedynie pogląd Izby w zakresie objętym pytaniem.
{Fundacja Jaś i Małgosia Szkoły i Placówki Terapeutyczne, 2019-03-27, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, 2019-04-25, sygn. WA-0280/19-1/2019}