Stawka dotacji dla przedszkoli niepublicznych

Stanowisko RIO Wrocław:

W dniu 14 września 2018 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu wpłynęło Pana pismo zawierające prośbę o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące stawki dotacji dla przedszkoli niepublicznych. W związku z Pana prośbą wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2203) niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, w którym zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie przekraczają 50% jego zaplanowanych wydatków bieżących, niebędącego przedszkolem Specjalnym, kwotę dotacji, określa się w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli w najbliższej gminie prowadzącej przedszkole, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Definicję najbliższej gminy zawiera art. 10 ww. ustawy. Przypadek opisany przez Pana nie został przewidziany w przepisach prawa. Do momentu pierwszej aktualizacji dotacja powinna być wypłacana w wysokości 75 % podstawowej kwoty dotacji wyliczonej z wydatków i dochodów najbliższej gminy, prowadzącej przedszkole. Przy dokonywaniu aktualizacji podstawowej kwoty dotacji należałoby uwzględnić do wyliczenia podstawowej kwoty dotacji wydatki i dochody z już danej gminy. Kierując się wykładnią celowościową czy nawet funkcjonalną należałoby do miesiąca, w którym powstało przedszkole publiczne prowadzone przez daną gminę (lub do końca roku szkolnego tj. sierpnia) zastosować do wypłaty zaktualizowaną kwotę dotacji wyliczoną z podstawowej kwoty dotacji z najbliższej gminy.

Skoro gmina w okresie styczeń — czerwiec nie prowadziła przedszkola publicznego, nie może brać więc pod uwagę kwot wydatków czy dochodów czy liczb uczniów, które funkcjonowały dopiero od lipca. Z uwagi na specyfikę tej sytuacji, wskazane byłoby na kolejne miesiące roku wypłacać dotację w wysokości 75% podstawowej kwoty dotacji wyliczonej na podstawie wydatków i dochodów dla prowadzonego już przez tę gminę przedszkola. W efekcie będą obowiązywały dwie podstawowe kwoty dotacji — na 2 okresy roku. Za przyjęciem powyższego przemawia założenie przepisu prawa, który mówi o dofinansowaniu działalności przedszkoli niepublicznych i przyjęcie do wyliczenia tego dofinansowania wysokości wydatków najbardziej przybliżonych do ponoszonych na terenie gminy, na której funkcjonują.

Informuję ponadto, że regionalne izby obrachunkowe nie mają uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej Wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia.

{Urząd Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice, 2018-09-14, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2018-10-08, sygn. P.WR.54.34.2018}