Stanowisko RIO Wrocław:
Organ nadzoru podziela stanowisko Gminy Miejskiej Kamienna Góra odnośnie kwestii zasadności zaliczania zobowiązań z tytułu zawartej umowy partnerstwa publiczno-prywatnego do długu publicznego.
Podstawą prawną oceny zasadności zaliczania zobowiązań podmiotu publicznego z tytułu umowy partnerstwa publiczno-prywatnego do państwowego długu publicznego jest przepis art. 18a ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1834), zwanej dalej „u.p.p.p.”, i wydane do tego przepisu rozporządzenie. Zaprezentowany model partnerstwa publiczno-prywatnego zakłada podział zadań i ryzyk odpowiadający wskazanemu w przepisie art. 18a u.p.p.p. schematowi podziału ryzyk pozwalającemu na nie zaliczanie zobowiązań z tytułu przedmiotowej umowy do długu publicznego. Przedmiotowa umowa ma przenieść na partnera prywatnego większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności.
Wydatki budżetu Miasta z tytułu umowy o partnerstwo publiczno-prywatne w zakresie ratalnych płatności faktury VAT za zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych/dostaw stanowić będą wydatki majątkowe, a w związku z tym nie będą ujemnie wpływać na nadwyżkę operacyjną. Z kolei wydatki z tytułu wynagrodzenia partnera prywatnego za usługi bieżącej konserwacji, serwisów i napraw infrastruktury oświetleniowej stanowić będą wydatki bieżące budżetu Miasta.
{Urząd Miasta w Kamiennej Górze, 2018-xx-xx, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2018-07-23, sygn. P.WR.54.26.2018}