Zabezpieczenie w formie weksla in blanco poręczonego przez gminę a wskaźnik zadłużenia

Stanowisko RIO Wrocław:

W odpowiedzi na Pana wniosek o udzielenie wyjaśnienia w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych z 22 czerwca 2018 r. (wpływ do tut. Izby 27.06.18 r.) dotyczący zaliczenia zabezpieczenia w formie weksla in blanco poręczonego przez Gminę Jaworzyna Śląska do limitu indywidualnego wskaźnika zadłużenia, uprzejmie informuję, co następuje.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zakład Usług Komunalnych Sp. z 0.0. dla realizacji zadania budowy kanalizacji sanitarnej w Pastuchowie otrzymał dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej NFOŚiGW) w kwocie 7.869.744,34 zł. Jednocześnie „w celu zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy” Gmina Jaworzyna Śląska ma ustanowić na rzecz Instytucji Wdrażającej zabezpieczenia w formie weksla własnego in blanco z klauzulami „bez protestu” i „nie na zlecenie” wraz z deklaracją wekslową. Zabezpieczenie ma obejmować kwotę dofinansowania wynikającą z umowy powiększoną o należne odsetki liczone jak dla zaległości podatkowych. W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 243 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm., dalej jako „u.f.p.”) poręczenie weksla przez Gminę w tym konkretnym przypadku nie wpływa na zaliczenie kwoty poręczenia do limitu indywidualnego wskaźnika zadłużenia.

Zgodnie z art. 243 ust. 3 pkt 2 u.f.p. ograniczenia określonego w ust. 1, określany mianem indywidualnego wskaźnika spłaty, nie stosuje się do poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym realizującym zadania jednostki samorządu terytorialnego w ramach programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – w terminie nie dłuższym niż 90 dni po zakończeniu programu, projektu lub zadania i otrzymaniu refundacji z tych środków. Z brzmienia tego przepisu jednoznacznie wynika, że stosowanie wyłączenia z indywidualnego wskaźnika spłaty określonego w art. 243 ust. 1 u.f.p. ma terminowy charakter.

Reasumując, wszelkie kwoty wynikające z udzielonych gwarancji i poręczeń wykraczające poza okres 90 dni po zakończeniu projektu i otrzymaniu refundacji z tych środków (płatności końcowej) należy uwzględnić we wskaźniku zadłużenia.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni prawa ani wydawania wiążących opinii. Ponadto informuję, że regionalne izby obrachunkowe na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) udzielają wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, a prośby zawarte we wniosku nie mogą dotyczyć sposobu postępowania w konkretnej i indywidualnej sprawie. Jednostki samorządu terytorialnego działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, a zawarte w piśmie wątpliwości dotyczące warunków jakie należy spełnić, aby prawidłowo podpisać deklarację poręczenia weksla powinny zostać wyjaśnione przez służby prawne Urzędu Miejskiego w Jaworzynie Śląskiej.

{Urząd Miejski w Jaworzynie Śląskiej, 2018-06-22, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2018-07-10, sygn. P.WR.54.22.2018}