Czy MOPS może stosować paragraf 291 i 295?

Stanowisko RIO Wrocław:

W odpowiedzi na Pana wniosek, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w dniu 12 lutego 2018 r., w sprawie udzielenia wyjaśnienia odnośnie stosowania klasyfikacji budżetowej dla dochodów i wydatków dotyczących zwrotów świadczeń uprzednio wypłaconych podopiecznym ośrodka, w tym w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej, dokonaną rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 grudnia 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. poz. 2294), wyjaśniam, co następuje.

Zmiany w klasyfikacji budżetowej wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 grudnia 2016 r. nakładały na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek dostosowania uchwał budżetowych na rok 2017 do zmiany przepisów (w terminie 3 miesięcy), co przesądziło o włączeniu tych zagadnień do tematyki szkoleń, organizowanych przez Izbę w dniach 13-16 lutego 2017 r. W przekazanych wszystkim uczestnikom szkolenia materiałach szkoleniowych (pt. „Zmiany w klasyfikacji budżetowej”) odniesiono się tak do zakresu wprowadzonych zmian, jak i odpowiedniości ich zastosowania. Szczególną uwagę zwrócono na wydzielenie z paragrafu dochodów „291 Wpływy ze zwrotów dotacji oraz płatności wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (…), pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości”, i odpowiednio z paragrafu wydatków „291 Zwrot dotacji (…)” — tej części zwrotów dotacji i płatności przez beneficjentów, jaka ma miejsce w przypadku niewykorzystania dotacji i płatności, dla wyróżnienia których wprowadzono paragraf „295 Wpływy ze zwrotów niewykorzystanych dotacji oraz płatności”, i odpowiednio w wydatkach „295 Zwrot niewykorzystanych dotacji oraz płatności” (analogicznie w części majątkowej dochodów i wydatków paragrafy 666 i dodane 669).

Zauważa się, że w części dotyczącej wskazania przepisów będących przedmiotem wniosku o wyjaśnienie wskazano dodane przedmiotowym rozporządzeniem paragrafy dochodów dotyczące wpływów z rozliczeń z lat ubiegłych (§ 094) i wpływów ze zwrotów niewykorzystanych dotacji (§ 295), podczas gdy w przedstawieniu zaistniałego stanu faktycznego nawiązano do zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, uprzednio wypłaconych podopiecznym ośrodka (…) oraz poinformowano o klasyfikowaniu związanych z tym wydatków budżetu do §§ 2950 i 4580.

Odnosząc się wprost do zapytania dotyczącego możliwości zastosowania przez MOPS (gminną jednostkę budżetową) § 2950 po stronie dochodów”, w pierwszej kolejności wskazać należy przepis art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r.), w którym zdefiniowano jednostkę budżetową jako jednostkę organizacyjną budżetu, zobowiązaną do odprowadzania pobranych dochodów na rachunek, odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W dalszej kolejności zauważyć należy przepisy wykonawcze do ustawy, stanowiące m.in. o kwalifikowaniu paragrafu 295 do kategorii „dotacje i subwencje”, czy też zakresu dochodów podlegających ewidencjonowaniu odpowiednio na kontach budżetu i kontach jednostki budżetowej.

Przedstawiając powyższe, Izba zauważa, że zakres udzielanych wyjaśnień nie obejmuje oceny prawidłowości przyjętych rozwiązań, czy zajęcia stanowiska w sprawie prawidłowości przedstawienia stanu faktycznego.

{Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze, 2018-02-12, sygn. -}
{RIO Wrocław, 2018-02-27, sygn. P.WR.54.13.2018}