Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na pismo z dnia 05.01.2018 roku, otrzymane w dniu 10.01.b.r i zawarte w nim pytanie, wyraża następujący pogląd w sprawie.
Ustawodawca w przepisach art. 9a i 9b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DZ. U. 2017.1938: t.j. ze zm.) przewidział mechanizm finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. To regulacja alternatywna, względem możliwości finansowania świadczeń na podstawie umów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia, która przewiduje zaspokajanie potrzeb mieszkańców tej wspólnoty w zakresie ochrony zdrowia.
We wskazanym art. 9a w. w. ustawy, mowa jest o finansowaniu przez jednostkę samorządu terytorialnego nie jakiejś abstrakcyjnej grupy świadczeń zdrowotnych a jedynie świadczeń gwarantowanych, a więc takich, które znajdują się w tzw. rozporządzeniach koszykowych wydanych na podstawie art. 31d analizowanej ustawy.
Jednostka lub jednostki samorządu terytorialnego, jako podmioty korzystające z dobrodziejstwa pierwszeństwa wyłączającego konkurs, w trybie art. 9b powyższej ustawy, które są w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. 2016.1638: j.t. ze zm.), podmiotami tworzącymi lub jedynymi albo większościowymi wspólnikami albo akcjonariuszami w spółce kapitałowej, mogą finansować, dla mieszkańców wspólnoty samorządowej w zakresie ochrony zdrowia, ale jedynie świadczenia gwarantowane. Należy mieć również na uwadze, że przy finansowaniu świadczeń zdrowotnych przez samorząd ustawa nie pozostawiła dowolności w tym sensie, że musi ono uwzględniać trzy kryteria: regionalną mapę potrzeb zdrowotnych (która ma uwzględniać specyfikę potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnych – art. 95a ust. 1 ustawy – o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych), priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz stan dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej na obszarze województwa.
Z uwagi na brak w obecnym porządku prawnym podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa, wyrażone przez RIO w Białymstoku stanowisko w niniejszej sprawie, proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku, 2018-, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2018-02-12, sygn. RIO.II-025-4/18}