Wykazywanie w Rb-27S i Rb-PDP skutków rozłożenia na raty, odroczenia terminu płatności lub umorzenia zaległości podatkowych

Stanowisko RIO Gdańsk:

Dnia 10 września 2020 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku wpłynął Pana wniosek z dnia 3 września 2020 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, dotyczący wykazywania w sprawozdaniach Rb-27S oraz Rb-PDP skutków wydanych decyzji o rozłożeniu na raty, odroczeniu terminu płatności lub umorzeniu zaległości podatkowych, związanych lub niezwiązanych z wystąpieniem COVID-19.

Odpowiadając na zawarte we wniosku pytania Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku pragnie zauważyć, że z Załącznika nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564), stanowiącego Instrukcję sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z § 3 ust. 1 pkt 9-11 oraz § 7 ust. 1 pkt 3 i 4 wynika, że we właściwych kolumnach sprawozdań: Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych i Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych, jednostka samorządu terytorialnego wykazuje skutki finansowe:

1. wynikające z uchwał podjętych przez organ stanowiący:

– w sprawie obniżenia górnych stawek podatków,
– w sprawie udzielenia ulg i zwolnień,

2. wynikające z decyzji wydanych przez organ podatkowy:

– w sprawie umorzenia zaległości podatkowych,
– w sprawie rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatku.

Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego nie różnicuje sposobu wykazywania ulg podatkowych ze względu na okoliczności ich udzielenia. W związku z tym skutki finansowe decyzji o rozłożeniu na raty, odroczeniu terminu płatności, umorzeniu zaległości podatkowych, wydanych zarówno w związku z wystąpieniem COVID-19, jak również w oparciu o inne przesłanki, wykazywane są w sprawozdaniach Rb-27S oraz Rb-PDP.

Skutki finansowe wynikające z zastosowania, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, ulg podatkowych oraz ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, na podstawie art. 48 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz. U. poz. 1086) są zaliczane do dochodów, które jednostka samorządu terytorialnego może uzyskać, i – jak wynika z art. 87 w/w ustawy – będą one stanowiły podstawę do wyliczenia części wyrównawczej i równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na 2021 rok.

Jednocześnie należy zauważyć, że w art. 15 zoa ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.) ustawodawca dopuścił w 2020 r. przekroczenie relacji, o której mowa w art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) m. in. o kwotę ubytku w dochodach będącego skutkiem wystąpienia COVID-19, który jest obliczany jako różnica między dochodami podatkowymi jednostki planowanymi w uchwale budżetowej po zmianach, a planowanymi dochodami podatkowymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2020 r.

{Urząd Miasta i Gminy Żukowo, 2020-09-03, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-09-16, sygn. WIAS/0602/43/70/2020}