Stan faktyczny:
1. Prezydent Miasta Nowa Sól udziela podmiotom spoza sektora finansów publicznych dotacji na realizację zadań publicznych w danym roku budżetowym. Dotacje udzielane są także w trybie pozakonkursowym w ramach procedury tzw. małych grantów, określonej w art. 19 a ustawy z dnia o 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz.U. 2020 r., poz.1057 ze zm.). Nabór wniosków w ramach małych grantów ma charakter ciągły w ustawowo określonych granicach (tzn. łączna kwota środków finansowych przekazanych przez organ tej samej organizacji w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20 000 zł, a wysokość środków finansowych przyznanych przez organ nie może przekroczyć 20 % dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe).
Podmiot spoza sektora finansów publicznych składa ofertę (w ramach małych grantów) o dofinansowanie realizacji zadania publicznego w grudniu 2020 r. z terminem realizacji od stycznia 2021. Oferta dotyczy wsparcia realizacji zadania publicznego. Organ uznając celowość realizacji zadania zamieszcza ofertę w 2020 r. na okres 7 dni w BIP, w siedzibie organu w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń oraz na stronie internetowej organu jst. Decyzja o przyznaniu dotacji zostaje podjęta w 2020 r., a podpisanie umowy na realizację zadania publicznego następuje na początku 2021 r. (w nowym roku budżetowym).
2. Prezydent Miasta Nowa Sól udziela podmiotom spoza sektora finansów publicznych dotacji na realizację zadań publicznych w danym roku budżetowym w otwartych konkursach ofert, zgodnie z art.13 ustawy z dnia o 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz.U. 2020 r., poz.1057 ze zrn.). Konkurs ogłaszany jest w grudniu 2020 r. z terminem realizacji zadania od stycznia 2021 r. Podmioty w terminie min. 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia składają oferty realizacji zadań publicznych na rok 2021. Organ przeprowadza całą procedurę związaną z konkursem tzn. powołuje Komisję Konkursową i rozstrzyga konkurs w roku 2020, a podpisanie umowy następuje w roku 2021 po przyjęciu uchwały budżetowej przez Radę.
Pytanie:
1. Czy dopuszczalne jest aby oferta, która została złożona w grudniu 2020 r. w ramach małych grantów, procedowana była w roku jej złożenia, a podpisanie umowy i przekazanie środków nastąpiło w roku 2021 po przyjęciu uchwały budżetowej?
2. Czy dopuszczalne jest aby konkurs ofert na realizację w 2021 r. zadań publicznych w formie wsparcia realizacji był ogłoszony i rozstrzygnięty w roku 2020, a podpisanie umowy i przekazanie środków nastąpiło w roku 2021 po przyjęciu uchwały budżetowej?
3. Czy dopuszczalne jest podpisanie umowy na realizację zadania publicznego na początku stycznia 2021 z podmiotem, który nie złożył sprawozdania końcowego z realizacji zadania publicznego w 2020 r., gdyż termin jego złożenia zgodnie z umową upływa 30 stycznia 2021 r.?
Stanowisko własne:
Biorąc pod uwagę, że w listopadzie br. planowane jest podjęcie uchwały w sprawie Programu współpracy Gminy Nowa Sól — Miasto z organizacjami pozarządowymi w roku 2021, która określa zakres zadań publicznych na przyszły rok oraz zakładając, że w listopadzie projekt budżetu Gminy zostanie przedłożony Radzie, a następnie w grudniu uchwała budżetowa zostanie przyjęta przez Radę, zasadnym wydaje się przyjęcie, iż dopuszczalne jest podpisanie umowy ze Zleceniobiorcą na początku roku 2021 pomimo, iż procedowanie konkursu (w tym małych grantów), a następnie rozstrzygnięcie nastąpiło w poprzednim roku budżetowym 2020.
Ustawa o pożytku publicznym i o wolontariacie dopuszcza, aby konkurs ofert na realizację zadań publicznych w rok-Li następnym był ogłaszany na podstawie projektu uchwały budżetowej przekazanego organowi stanowiącemu jst na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. — art.13 ust.5 w/w ustawy.
Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze:
Odpowiadając na Pana wniosek z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu do RIO – 2 września br.) skierowany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2019 r., poz. 2137) zawierający pytania:
„1. Czy dopuszczalne jest aby oferta, która została złożona w grudniu 2020 r. w ramach małych grantów, procedowana była w roku jej złożenia, a podpisanie umowy i przekazanie środków nastąpiło w roku 2021 po przyjęciu uchwały budżetowej?
2. Czy dopuszczalne jest aby konkurs ofert na realizację w 2021 r. zadań publicznych w formie wsparcia realizacji był ogłoszony i rozstrzygnięty w roku 2020, a podpisanie umowy i przekazanie środków nastąpiło w roku 2021 po przyjęciu uchwały budżetowej?
3. Czy dopuszczalne jest podpisanie umowy na realizację zadania publicznego na początku stycznia 2021 r. z podmiotem, który nie złożył sprawozdania końcowego z realizacji zadania publicznego w 2020 r., gdyż termin jego złożenia zgodnie z umową upływa 30 stycznia 2021 r.” wyjaśniam:
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz.U. z 2020 r., poz.1057 z późn.zm.) nie zawiera przepisów ograniczających procedowanie nad ofertą złożoną w ramach małych grantów – w roku jej złożenia, a następnie podpisanie umowy i przekazanie środków w roku następnym, po uchwaleniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2019 r.,
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w ocenie tutejszej izby nie wyklucza możliwości podpisania umowy na realizację zadania publicznego na początku stycznia 2021 r. z podmiotem, który nie złożył sprawozdania, o którym mowa w art. 18 tej ustawy, ponieważ termin jego złożenia upływa 30 stycznia 2021 r. i dotyczy realizacji zadania objętego inną umową. Ewentualne nieprawidłowości wynikające z rozliczenia mogą oczywiście rzutować na ocenę oferenta (organizacji pozarządowej) przez komisję konkursową w kolejnych konkursach ofert. Jednak obwiązująca ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie przewiduje rozwiązań prawnych warunkujących podpisanie kolejnej umowy o wsparcie lub powierzenie realizacji zadań publicznych od rozliczenia przez organizacje non profit umowy lub umów realizowanych we wcześniejszych okresach (w poprzednim roku budżetowym).
Brak jest również regulacji przewidujących negatywne konsekwencje dla podmiotu dotowanego realizującego nową umowę dotacyjną, w sytuacji gdy ocena realizacji zadania zakończonego w latach poprzednich wypadła dla organizacji pozarządowej negatywnie lub spowodowała konieczność orzeczenia w drodze decyzji administracyjnej o zwrocie środków dotacji w całości lub w części do budżetu. Każde zadanie zlecane organizacjom pozarządowym i jego rozliczenie jest bowiem oceniane i kontrolowane indywidualnie przez organ udzielający i rozliczający dotację. Zatem organ wykonawczy gminy udzielając kolejnej dotacji celowej dla organizacji pozarządowej podejmuje ryzyko przekazania środków publicznych przy braku możliwości realnej oceny i weryfikacji efektów wcześniejszych działań podmiotu dotowanego w realizacji zadań publicznych w poprzednim roku budżetowym.
Jednocześnie Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze wskazuje, że przedstawione stanowisko nie stanowi opinii prawnej ani wiążącej wykładni przepisów prawa, ale prezentuje wyłącznie pogląd Izby na zagadnienia przedstawione w Pana piśmie.
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2020-09-06, sygn. RIO.II.K.061.12.2020}
{Urząd Miasta Nowa Sól, 2020-08-28, sygn. -}