Stanowisko RIO Gdańsk:
W odpowiedzi na wniosek, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 22 czerwca 2020 r., w którym zwrócił się Pan o zajęcie stanowiska w sprawie sposobu naliczania dotacji w czasie pandemii dla szkól niepublicznych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Stosownie do treści art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 17 z późn. zm.) niepubliczne szkoły, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, z których uczeń nie został zwolniony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty, dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.
Natomiast w myśl ust. 3 ww. artykułu uczestnictwo uczniów w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, o którym mowa w ust. 2, potwierdza się na tych zajęciach ich własnoręcznymi, czytelnymi podpisami na listach obecności.
Zgodnie zaś z art. 34 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych jeżeli faktyczna liczba uczniów szkoły, o której mowa w art. 26 ust. 2, spełniających warunek uczestniczenia w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, z których uczeń nie został zwolniony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty, jest inna niż liczba uczniów, na których zgodnie z ust. 2 przekazano część dotacji na dany miesiąc, część dotacji na następny miesiąc jest przekazywana na liczbę uczniów skorygowaną o różnicę między liczbą uczniów, na których zgodnie z ust. 2 przekazano część dotacji na dany miesiąc, a faktyczną liczbą uczniów szkoły, o której mowa w art. 26 ust. 2, spełniających warunek uczestniczenia w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, z których uczeń nie został zwolniony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44zb ustawy o systemie oświaty.
Z uwagi na wprowadzenie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii z powodu COYED -19 prawodawca wprowadził szczególne rozwiązania prawne, na mocy których ustalono zasady udzielania dotacji w sytuacji, gdy nastąpiło zawieszenie prowadzenia zajęć dydaktycznych. Mianowicie, na podstawie nowo dodanego przepisu art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 910), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w drodze rozporządzenia, został uprawniony do wyłączenia stosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo oświatowe, ustawy z dnia 7 września 199 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 z późn. zm.) oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w odniesieniu do wszystkich lub niektórych jednostek systemu oświaty.
Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493 z późn. zm.), zwanego dalej Rozporządzeniem, wydanego na podstawie wyżej wskazanej delegacji ustawowej, do ustalania dotacji za okres od dnia 1 marca 2020 r. do końca sierpnia 2020 r. nie stosuje się przepisów ort. 26 ust. 2 i art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 17 i 278), w zakresie dotyczącym uzależnienia otrzymania dotacji na ucznia od jego uczestnictwa w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych, oraz art. 26 ust. 3 i art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Ponadto wskazać należy, że przepisami zmieniającymi ww. Rozporządzenie, dodano do § 10 ust. la, zgodnie z którym dotacja, o której mowa w ust. 1, przysługuje na każdego ucznia, który w lutym 2020 r. spełnił warunek, o którym mowa odpowiednio w art. 26 ust. 2 lub art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 27października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Wyżej powołany przepis § 10 ust. la został dodany rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31.03.2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 564), które weszło w życie z 31 marca 2020 r., z mocą obowiązującą od dnia 1 marca 2020 r.
Z kolei przepis § 10 ust. 2 Rozporządzenia wyłączył, w okresie od dnia 1 kwietnia 2020 r. do końca września 2020 r., możliwość stosowania przepisu art. 34 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych regulującym kwestię korygowania podanej liczby uczniów szkoły, o której mowa w art. 26 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, którym przekazano część dotacji za dany miesiąc, a faktyczną liczbą uczniów spełniających warunek uczestniczenia w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu.
W aktualnym stanie faktycznym i prawnym, wynikającym z wprowadzenia stanu epidemii i w związku z zawieszeniem zajęć w szkołach publicznych i niepublicznych, należy kierować się rozwiązaniami szczególnymi, o których mowa w wyżej powołanym § 10 ust. 1 Rozporządzenia, w myśl którego do ustalenia dotacji za okres od 1 marca 2020 r. do końca sierpnia 2020 r. nie stosuje się powołanego wyżej przepisu art. 26 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w zakresie dotyczącym uzależnienia otrzymania dotacji na ucznia od jego uczestnictwa w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz § 10 ust. la, który nakazuje wypłacenie dotacji każdemu uczniowi, który w lutym 2020 r. uczestniczył w co najmniej 50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a także § 10 ust. 2 wyłączającym możliwość korygowania (począwszy od 1 kwietnia 2020 r.) liczby uczniów na podstawie art. 34 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Odnosząc się z kolei do pytań wskazanych w skierowanym przez Pana do tut. Izby wniosku z dnia 22 czerwca 2020 r. wskazać należy, że w kwestii dotyczącej stosowania przepisów Rozporządzenia stanowisko zajęło Ministerstwo Edukacji Narodowej, o czym Starostwo Powiatowe w Kwidzynie zostało poinformowane pismem Pana Jerzego Jakubczuka – Dyrektora Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym z dnia 10 czerwca 2020 r., znak: DWST – WOOS.3532.74.2020.DC.
Niezależnie od powyższego uprzejmie wyjaśniam, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
Dodatkowo wskazać należy, że wnioskiem, doręczonym Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 15 czerwca 2020 r., Pan Wiesław Wosiak – Wicestarosta Kwidzyński zwrócił się o udzielenie wyjaśnień we wskazanym powyżej zakresie przedmiotowym. Powyższy wniosek, w odróżnieniu od wniosku z dnia 22 czerwca 2020 r., nie posiadał generalnego i abstrakcyjnego charakteru. W ww. piśmie w sposób bardzo szczegółowy opisano sytuację, jaka ma miejsce w związku ze sporem pomiędzy organem prowadzącym szkołę a powiatem odnośnie wysokości należnej dotacji. Do tamtejszego pisma załączono także dokumentację zgromadzoną w sprawie. Z tych względów, pismem z dnia 16 czerwca 2020 r,. wobec braku kompetencji tut. Izby do wydawania opinii prawnych, a także wkraczania w samodzielność jednostki w zakresie podejmowanych przez nią działań poprzez udzielanie wyjaśnień w sprawach konkretnych i indywidualnych,
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku odmówiła udzielenia wyjaśnień. Z treści ww. pisma wynikało także, że w przedmiotowej sprawie organ prowadzący szkołę złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w sprawie ustalenia dotacji za miesiąc kwiecień 2020 r. Z tych względów wskazać należy, że kwestia sposobu naliczania dotacji w kontekście przedstawionego stanu faktycznego będzie rozstrzygana przez Sąd, który jest wyłącznie właściwym do rozstrzygnięcia przedmiotowego sporu.
{Starostwo Powiatowe w Kwidzynie, 2020-06-22, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-07-16, sygn. RP.0441/53/28/1/2020}