Stan faktyczny:
Wójt Gminy Wieliszew wykonując decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie orzekającą o uchyleniu w całości decyzji organu pierwszej instancji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia przez ten organ w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w dniu 30 grudnia 2019 roku wydał Spółce decyzję określającą nadpłatę z tytułu podatku od nieruchomości od osób prawnych za okres od stycznia 2004 r. do grudnia 2005 r. Na kwotę nadpłaty składa się należność główna, odsetki za zwłokę oraz koszty upomnienia. Są to kwoty, które zostały w 2006 roku ściągnięte przez Urząd Skarbowy. Kwota nadpłaty podlega powiększeniu o odsetki od dnia zajęcia rachunku bankowego przez Urząd Skarbowy do dnia zwrotu.
W dniu 30 stycznia 2020 r. Wójt Gminy Wieliszew dokonał zwrotu nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości od osób prawnych na konto podatnika + należne odsetki od nadpłaty liczone od dnia zajęcia rachunku bankowego do dnia 30 stycznia 2020 r.
Pytanie:
Zwracamy się z prośbą o wydanie opinii w zakresie sposobu zaksięgowania nadpłaty z należnymi odsetkami zgodnie z klasyfikacją dochodów budżetowych. Zaksięgowany zwrot oprocentowania w opisanej poniżej sytuacji powoduje saldo ujemne.
Na podstawie art. 164 § 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2019.0.869 tj.) wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów wykonawczych, wyroków sądowych lub ugód, mogą być dokonywane bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel. Odpowiednia zmiana planu wydatków powinna nastąpić w trybie przeniesień wydatków z innych podziałek klasyfikacji wydatków lub z rezerw celowych.
Czy w związku z powyższym zwrotu odsetek nie należałoby ująć w wydatkach bieżących jednostek budżetowych w § 458 jako pozostałe odsetki, które były należne podatnikowi zgodnie z Wyrokiem Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Stanowisko własne:
Organ podatkowy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków prowadzących ze źródeł zagranicznych, § 18 pkt. 6 Obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 12 sierpnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zwrot nadpłaty zaksięgował w następujący sposób:
Dział – Rozdział – Paragraf
756 — 75615 — 0310 wpływy z podatku od nieruchomości
zwrot odsetek zaewidencjonował:
756 — 75615 — 0910 wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat.
Natomiast zgodnie z § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 208 poz. 1375), w szczególności ust. 2 pkt 2 lit. b na stronie Ma konta 221 zaksięgowano odpis z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania w korespondencji ze stroną Wn konta 720 — przychody z tytułu dochodów budżetowych.
Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. d tego paragrafu — na stronie Wn konta 221 zaksięgowano wypłatę należnego podatnikowi oprocentowania w korespondencji ze stroną Ma konta 130 — Rachunek bieżący urzędu.
W ten sposób ujęte księgowania spowodowały saldo ujemne.
W związku z powyższym w sprawozdaniu budżetowym Rb-27s w dochodach wykonanych kol. 7 oraz w należnościach kol. 5 pojawia się saldo ujemne.
Stanowisko RIO Warszawa:
W odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie dnia 15 maja 2020 roku, uprzejmie informuję;
Przedstawiony stan faktyczny dotyczy dokonania przez Wójta Gminy Wieliszew zwrotu nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości od osób prawnych wraz z odsetkami, na mocy decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. W związku z zaistniałą sytuacją zwrócił się Pan z prośbą o wydanie opinii w zakresie sposobu zaksięgowania nadpłaty z należnymi odsetkami zgodnie z klasyfikacją dochodów budżetowych.
Sposób zaksięgowania nadpłaty reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2014 r., poz. 1053 z późn. zm.). Sposób zaksięgowania przedstawiony przez organ podatkowy, czyli zaksięgowanie zwrotu nadpłaty w dziale 756, rozdziale 75615, paragrafie 0310 oraz zaksięgowanie odsetek w dziale 756, rozdziale 75615, paragrafie 0910 jest zgodny z wyżej wymienionym rozporządzeniem.
Ujęcie zwrotu odsetek w wydatkach bieżących jednostek budżetowych w paragrafie 458 powinno nastąpić, w przypadku, gdyby odsetki, o których mowa były niesłusznie naliczone, co nie wynika z przedstawionego stanu faktycznego.
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 załącznika nr 36 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1393 z późn. zm.), sprawozdanie jednostkowe Rb-27S, sporządza się na podstawie danych księgowości podatkowej w sposób następujący:
– w kolumnie „Należności” wykazuje się: salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W kolumnie tej wykazuje się również zaległości podatkowe zabezpieczone hipoteką. W kolumnie „Należności” nie wykazuje się należności długoterminowych;
– w kolumnie „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” wykazuje się dochody wykonane na podstawie ewidencji analitycznej do rachunku bieżącego – subkonto dochodów oraz do kasy jednostki i zapłaconych kartą płatniczą;
Na podstawie wyżej wymienionych przepisów w sprawozdaniu Rb-27S należy wykazać zwrot nadpłaty wraz z odsetkami o której mowa we wniosku. Wykazanie w sprawozdaniach danych w wielkościach ujemnych jest w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe.
Jednocześnie zaznaczam, iż niniejsze stanowisko nie ma charakteru wiążącego, ponieważ Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Gminy Wieliszew, 2020-05-15, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie, 2020-06-10, sygn. WA.43.30.2020}