Stan faktyczny:
Zgodnie z Regulaminem wynagradzania pracowników Urzędu Miejskiego w Starachowicach, stanowiącego Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 2/2018 Prezydenta Miasta Starachowice z dnia 02.01.2018 r. pracownicy, którzy współpracują przy realizacji projektów inwestycyjnych dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej otrzymują dodatek specjalny za zwiększony zakres obowiązków, na podstawie Zarządzenia w sprawie powołania Zespołu Projektowego.
Dodatek specjalny stanowi wydatek kwalifikowany danego projektu i jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu Gminy Starachowice zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu oraz Studium Wykonalności Inwestycji.
Pytanie:
Czy wydatki na powyższy cel winny być klasyfikowane w wydatkach majątkowych w paragrafie 605 jako koszt tej inwestycji, z odpowiednią czwartą cyfrą paragrafu, tj. 7 przy finansowaniu z UE i 9 przy finansowaniu ze środków Gminy, czy też winny być zaklasyfikowane w ramach wydatków bieżących, tj: § 401 – wynagrodzenia osobowe, 411 – składki na ubezpieczenie społeczne, 412- składki na fundusz pracy – z odpowiednią czwartą cyfrą paragrafu?
Stanowisko własne:
Zespół projektowy został powołany w związku z realizacją inwestycji i zaangażowanie powołanego zespołu odnosi się wyłącznie w proces wytworzenia środka trwałego. Zatem wydatki z tego tytułu winny stanowić element wartości początkowej wytwarzanych środków trwałych.
Stanowisko RIO Kielce:
Szanowny Panie Prezydencie, wnioskiem z dnia 05.05.2020 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 12.05.2020 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
Czy wydatki na powyższy cel winny być klasyfikowane w wydatkach majątkowych w paragrafie 605 jako koszt tej inwestycji, z odpowiednią czwartą cyfrą paragrafu, tj. 7 przy finansowaniu z UE i 9 przy finansowaniu ze środków Gminy, czy też winny być zaklasyfikowane w ramach wydatków bieżących, tj. § 401 wynagrodzenia osobowe, 411 – składki na ubezpieczenie społeczne, 412 – składki na fundusz pracy – z odpowiednią czwartą cyfrą paragrafu?
Z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku o udzielenie wyjaśnienia wynika, że pracownicy Urzędu Miejskiego, którzy współpracują przy realizacji projektów inwestycyjnych dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej, otrzymują dodatek specjalny za zwiększony zakres obowiązków, na podstawie Zarządzenia w sprawie powołania Zespołu Projektowego. Dodatek specjalny stanowi wydatek kwalifikowany danego projektu, współfinansowany ze środków europejskich i budżetu gminy, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu oraz Studium Wykonalności Inwestycji.
Odnosząc się do treści pytania, pragnę wskazać na następujące okoliczności.
Zgodnie z art. 39 ust, 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), dochody publiczne, wydatki publiczne i przychody, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 5, oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, klasyfikuje się, z zastrzeżeniem ust. 2, według:
1) działów i rozdziałów – określających rodzaj działalności;
2) paragrafów – określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3.
Podziałki klasyfikacyjne paragrafów wydatków określa załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).
Załącznik nr 4 do w/w Rozporządzenia, zawiera m.in. następujące podziałki:
– § 401 „Wynagrodzenia osobowe pracowników”,
– § 411 „Składki na ubezpieczenie społeczne”,
– § 412 „Składki na Fundusz Pracy”,
– § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”.
Rozporządzenie nie zawiera objaśnień w zakresie ujmowania wydatków do wskazanych wyżej podziałek klasyfikacyjnych.
W ocenie Izby, ze względu na oczywisty rodzaj wydatków przypisanych do powyższych paragrafów, nie ma podstaw do zaliczania jednego z elementów wynagrodzenia osobowego pracowników do wydatków majątkowych, w związku z wykonywaniem przez pracowników czynności związanych z realizacją projektów inwestycyjnych. Wynagrodzenia osobowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych oraz pochodne od tych wynagrodzeń, rodzajowo jak również ze względu na podstawę prawną ich ponoszenia, nie stanowią wydatków majątkowych.
Zgodnie z treścią art. 28 ust, 8 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 351 ze zm.), koszt wytworzenia środków trwałych w budowie obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, koszt obsługi zobowiązań zaciąganych w celu ich sfinansowania i związane z nim różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu. Z zasady tej wynika, że do kosztów wytworzenia danego środka trwałego w budowie zalicza się wszystkie koszty bezpośrednio i pośrednio związane z budową środka trwałego. Wszystkie te koszty, w tym także wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy budowie środka trwa ł ego odnosi się na konto 080 – „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”.
W związku z powyższym, w ocenie Izby, nie ma przeszkód do zaewidencjonowania wskazanych we Wniosku wydatków bieżących związanych z realizacją inwestycji na koncie księgowym 080, które służy do ewidencji kosztów inwestycji.
{Urząd Miasta Starachowice, 2020-04-27, sygn. L.dz. 1278}
{RIO Kielce, 2020-05-25, sygn. WI.54.30.2020}