Stanowisko RIO Gdańsk:
Wnioskiem z dnia 27 kwietnia 2020 r. doręczonym w tożsamej dacie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, zwrócił się Pan o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania regulacji prawnych ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.), a w szczególności o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy ze środków funduszu sołeckiego można sfinansować zakup sprzętu dla ochotniczej straży pożarnej która ma siedzibę poza obszarem sołectwa, które o takie zadanie wnioskuje?
Czy ze środków funduszu sołeckiego można sfinansować imprezę kulturalną organizowaną przez szkołę, której siedziba jest w innym sołectwie (z zaznaczeniem, że jest to szkoła, której obwód obejmuje sołectwo, z którego funduszu ma zostać sfinansowana impreza)?
Ustosunkowując się do podanego zakresu tematycznego wskazać należy, że zbliżona zakresowo problematyka była przedmiotem oceny prawnej dokonanej przez tut. Izbę w piśmie z dnia 18 lutego 2020 r. (RP.0441/129/10/1/2020) – dostępne: bip.gdansk.rio.gov.pl. W powyższym piśmie wskazano, że kluczową kwestią w ocenie przedmiotowego zagadnienia jest systemowa analiza przepisów art. 2 ust. 6 w zw. z art. 5 ust. 1 i 3 ustawy o funduszu sołeckim. Zgodnie z pierwszą regulacją środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku, o którym mowa w art. 5 ww. ustawy, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Z kolei, z pozostałych dwóch norm wynika, że warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku. Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
Na kanwie ww. przepisów tut. Izba stwierdziła, że zgłoszone przez sołectwo przedsięwzięcie nie tylko musi mieścić się w zadaniach własnych gminy, służyć poprawie warunków życia mieszkańców oraz być zgodne ze strategią rozwoju gminy, ale także dotyczyć obszaru sołectwa, które wystąpiło z wnioskiem. Ponadto zaznaczono, że jedynym wyjątkiem od ww. zasady w zakresie finansowania przedsięwzięcia z obszaru wykraczającego poza granice danego sołectwa, jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia przez wszystkie zainteresowane sołectwa na zasadach określonych w art. 6 ww. ustawy. Z tej normy wynika zaś, że sołectwa mogą realizować wspólne przedsięwzięcia. Każde z sołectw zamierzających wspólnie realizować przedsięwzięcie odrębnie uchwala wniosek. Przepisy art. 5 ustawy o funduszu sołeckim stosuje się odpowiednio, z tym że wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa lub innego sołectwa w danej gminie.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku podtrzymuje ww. kierunek interpretacyjny, co w konsekwencji oznacza, że w obu podanych we wniosku przypadkach jedyną prawną formą realizowania przedsięwzięć jest mechanizm wynikający z ww. art. 6 ustawy, czyli tzw. wspólne przedsięwzięcie.
Jednocześnie pragnę podkreślić, iż udzielone w ramach niniejszego pisma wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych są wyłącznie stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada kompetencji do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Gminy Żukowo, 2020-04-27, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-05-21, sygn. RP.0441/144/25/1/2020}