Różnica między środkami przekazanymi a środkami należnymi gminie na realizację zadań zw. z przyznaniem Kart Dużej Rodziny w Rb-50

Stanowisko RIO Białystok:

Odpowiadając na wniosek z dnia 26.02.2020 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku informuje, że zgodnie z treścią załącznika nr 40 „Terminy przekazywania sprawozdań oraz odbiorcy sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego” (część D pkt 3) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1393) regionalne izby obrachunkowe otrzymują sprawozdania Rb-50 jedynie do wiadomości. Niemniej jednak Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wyraża następujący pogląd w sprawie.

Jak wynika z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (dalej jako u.k.d.r.) realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Kart Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. a ich koszt jest finansowany ze środków budżetu państwa. Natomiast na podstawie art. 18 w zw. z art. 19 u.k.d.r. wójt/burmistrz/prezydent wykonuje czynności związane z realizacją u.k.d.r. za pomocą systemu teleinformatycznego, poprzez który składa sprawozdanie do właściwego ministra do spraw rodziny. We wskazanym sprawozdaniu należy przedstawiać informacje m.in. o: liczbie przyznanych Kart Dużej Rodziny, liczbie rodzin wielodzietnych posiadających Karty, liczbie dzieci wchodzących w skład rodzin wielodzietnych posiadających Karty, wydatkach poniesionych na realizację ustawy, niezbędnych do ustalenia kosztach obsługi zadań gminy związanych z przyznaniem Kart. Jednocześnie należy wskazać, że ustawodawca w art. 29 ust. 4-6 w zw. z art. 30 u.k.d.r. ustalił kwotowo jednakowe koszty wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego realizującym zadania związane z przyznawaniem Kart.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść §20 ust. 4 pkt 3) załącznika nr 36 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej zasadnym wydaje się, w sytuacji gdy dotacja celowa przekazana przez wojewodę na realizację zadań z ustawy o Karcie Dużej Rodziny (art. 29 ust. 3 u.k.d.r.) nie pokrywa kosztów realizacji wskazanych zadań, aby różnica pomiędzy środkami faktycznie przekazanymi w formie dotacji przez wojewodę, a środkami należnymi gminie na realizację zadań wynikających z u.k.d.r. była wykazana w sprawozdaniu Rb-50 w części A.

Należy mieć jednak na względzie, że zgodnie z art. 36 ust. 5 u.k.d.r. w przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków na realizacje zadań określonych ustawą o Karcie Dużej Rodziny, minister właściwy do spraw rodziny stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu wysokości kosztów realizacji ustawy przez ograniczenie częstotliwości sporządzania sprawozdań przez gminę i pomniejszenie kwoty, o której mowa w art. 29 ust. 4 u.k.d.r.

W obecnie obowiązującym systemie prawa brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa, dlatego niniejsze stanowisko proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.

{Urząd Miasta Białegostoku, 2020-02-26, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2020-03-10, sygn. RIO.II-025-5/20}