Stanowisko RIO Gdańsk:
Wnioskiem z dnia 31 stycznia 2020 r., doręczonym Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 6 lutego 2020 r., zwrócił się Pan o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu soleckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.), a w szczególności o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie: Czy można postawić z funduszu sołeckiego lampę solarną w sołectwie, które złożyło wniosek o montaż lampy solarnej przy drodze należącej obrębem ewidencyjnym do innego sołectwa?
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku określone zostały w komunikacie zamieszczonym na stronie http://www.bip.gdansk.rio.gov.pl/ (w zakładce: Działalność Izby» Wyjaśnienia w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych »Informacje ogólne).
Wniosek w sprawie udzielenia wyjaśnień winien zawierać opis stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną jednostki oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. Wniosek nie może także dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.
Odnosząc się do treści Pana pisma z przykrością stwierdzam, że nie spełnia ono wymogów, jakie zostały przewidziane dla wniosków o udzielenie wyjaśnień w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych. Przede wszystkim nie posiada generalnego i abstrakcyjnego charakteru, bowiem dotyczy konkretnej sytuacji związanej z rozpatrywaniem wniosków o przyznanie środków z funduszu sołeckiego (w piśmie podano nazwę przedsięwzięcia, jak również załączono mapę poglądową). Ponadto w piśmie nie przedstawiono własnego stanowiska w sprawie wraz ze wskazaniem podstawy prawnej. Nie zostało ono również zaopiniowane przez obsługę prawną jednostki.
Z uwagi na powyższe tut. Izba uprawniona jest do odmowy udzielenia odpowiedzi na wskazane we wniosku pytanie.
Ustosunkowując się jednakże ogólnie do poruszonego zagadnienia, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim: Środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku, o którym mowa w art. 5, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Z kolei z art. 5 ust. 1 i 3 wynika, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
3. Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że zgłoszone przez sołectwo przedsięwzięcie nie tylko musi się mieścić w zadaniach własnych gminy, służyć poprawie warunków życia mieszkańców oraz być zgodne ze strategią rozwoju gminy, ale dotyczyć ono musi obszaru sołectwa, które wystąpiło z wnioskiem.
Wyjątkiem od powyższej zasady jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia przez kilka sołectw (art. 6 ustawy). W takim wypadku wniosek może dotyczyć innego sołectwa w danej gminie. Zgodnie bowiem z treścią wskazanego przepisu:
1. Sołectwa mogą realizować wspólne przedsięwzięcia.
2. Każde z sołectw zamierzających wspólnie realizować przedsięwzięcie odrębnie uchwala wniosek.
3. Przepisy art. 5 stosuje się odpowiednio, z tym że wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa lub innego sołectwa w danej gminie.
Podsumowując, w ocenie tut. Izby, jedyną możliwość, jaką przewiduje ustawa o funduszu sołeckim w zakresie finansowania przedsięwzięcia z obszaru wykraczającego poza granice danego sołectwa, jest realizacja wspólnego przedsięwzięcia przez wszystkie zainteresowane sołectwa na zasadach określonych w art. 6 ustawy.
Jednocześnie pragnę podkreślić, iż udzielone w ramach niniejszego pisma wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych są wyłącznie stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada kompetencji do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Gminy Tczew, 2020-01-31, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-02-18, sygn. RP.0441/129/10/1/2020}