Wysokość dotacji dla przedszkola niepublicznego na ucznia, który kończy 2,5 roku w trakcie miesiąca

Stanowisko RIO Gdańsk:

Wnioskiem z dnia 10 stycznia 2020 r., doręczonym Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 16 stycznia br., zwrócił się Pan o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 17) odnośnie sposobu przyznawania dotacji na ucznia przedszkola niepublicznego, który ukończył 2,5 roku w trakcie miesiąca kalendarzowego.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku uprzejmie wskazuje, że zasady udzielania dotacji przedszkolom niepublicznych niebędącym przedszkolami specjalnymi uregulowane zostały w art. 17 ww. ustawy. Z ust. 1 tego przepisu wynika, że: Niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy (…). Podobna reguła znajduje się także w ust. 3 wskazanego przepisu: Niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym niespełniające warunków, o których mowa w ust. 1, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że wystarczającym (poza spełnieniem pozostałych warunków określonych w ustawie) jest fakt otrzymania statusu ucznia danej placówki, aby zrealizowany został wymóg dotyczący otrzymania na niego dotacji. Na powyższy wniosek wskazuje sformułowanie użyte w obu przepisach: otrzymuje na każdego ucznia dotację. Fakt wypłaty dotacji i jej wysokość nie zależą zatem przykładowo od wymiaru czasu opieki w przedszkolu nad dzieckiem w danym miesiącu kalendarzowym (np. w razie jego nieobecności związanej z chorobą).

Specyficzna sytuacja ma miejsce w przypadku uczniów, którzy nie osiągnęli ustawowego wieku do objęcia ich wychowaniem przedszkolnym. Zgodnie bowiem z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.): Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. Natomiast w art. 31 ust. 3 ustawy ustalono, że: W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

Przepis art. 31 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe stawia zatem dodatkowy warunek do otrzymania dotacji przez placówkę wychowania przedszkolnego, tj. osiągnięcie przez dziecko wymaganego wieku, tj. 2,5 roku życia.

Analiza powyższych przepisów, zdaniem tut. Izby, prowadzi do wniosku, że jeżeli dziecko nie spełnia kryterium wieku, dotacja na nie nie przysługuje. Dopiero z momentem ukończenia przez tego ucznia wymaganego wieku placówka oświatowa będzie uprawniona do wystąpienia o dotację. W konkluzji należy zatem uznać, że wysokość dotacji za miesiąc, w którym dziecko kończy 2,5 roku, powinna być odpowiednio zmniejszona, tj. wypłacona za tą część miesiąca (liczoną w dniach), w której dziecko posiadało wymagany wiek, tj. 2,5 roku. W przeciwnym bowiem razie dotacja wypłacona zostałaby za okres, kiedy dziecko nie spełniało jeszcze ustawowego kryterium wieku.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że udzielone w ramach niniejszego pisma wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych są wyłącznie stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada kompetencji do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miejski w Skarszewach, 2020-01-10, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, 2020-02-14, sygn. RP.0441/101/5/1/2020}