Stan faktyczny:
Starostwo Powiatowe planuje dofinansować abonamenty zdrowotne (pakiety medyczne) pracownikom Starostwa
Pytanie:
Czy można dofinansować abonamenty zdrowotne pracowników Starostwa z paragrafu 3020 Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń czy 428008 Pozostałe usługi zdrowotne?
Stanowisko własne:
–
Stanowisko RIO w Zielonej Górze:
Odpowiadając na wniosek o udzielenie informacji z dnia 20 stycznia 2020 r. zawierający pytania o następującej treści, cyt.: „Starostwo Powiatowe planuje dofinansować abonamenty zdrowotne (pakiety medyczne) pracownikom Starostwa. Czy można dofinansować abonamenty zdrowotne pracowników Starostwa z paragrafu 3020 Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń 428008 Pozostałe usługi zdrowotne?” wyjaśniam, co następuje.
W świetle art. 7 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 ze zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.) jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.
Każdy wydatek ze środków publicznych planowany i dokonywany przez jednostki samorządu terytorialnego winien mieć umocowanie formalno-materialne w przepisach prawa.
Zadania powiatu zostały określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 511 ze zm.). Wyliczenie zadań w ust. 1 tej normy prawnej ma charakter przedmiotów) oraz przykładowy w tym znaczeniu, że doprecyzowanie tych zadań i kompetencji następuje poprzez ustawy szczegółowe. Takie stanowisko potwierdza wyrok NSA z dnia 3 lipca 2002 r., I SA/Ka 631/02, ONSA 2003, nr 4. poz. 133: „Stosownie do art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (…) powiat jest zobowiązany do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, jaki wynika z ustaw; o tym, czy i jakiego rodzaju zadania ciążą na powiecie, decydują przepisy materialnego prawa administracyjnego, według których powinny być rozstrzygnięte wątpliwości dotyczące rozróżnienia zadań gminnych i powiatowych”.
Oznacza to wprost, że powiaty mogą ponosić wydatki ze środków publicznych wyłącznie na zadania nałożone na te jednostki samorządu terytorialnego przez ustawy szczególne zawierające konkretną podstawy materialnoprawną danego wydatku publicznego.
W ocenie Kolegium Izby finansowanie przez Powiat Gorzowski ze środków publicznych abonamentów zdrowotnych pracowników Starostwa jest prawnie nieuzasadnione, gdyż przepis prawa materialnego powinien wskazywać wprost, iż pracownicy samorządowi mogą korzystać z abonamentów zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Z ustaw stanowiących przepisy prawa materialnego nie wynika legalność tego wydatku: tj. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. z 2019 r., poz. 1282 ze zm.), ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2190 ze zm.), ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 ze zm.) czy też ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1352).
Jednocześnie wskazuję, że Powiat Gorzowski spłaca pożyczkę z budżetu Państwa (do roku 2042), otrzymaną w trybie art. 224 ustawy o finansach publicznych, posiadając również zobowiązania zwrotne do spłaty z innych tytułów. Dług Powiatu jest bardzo wysoki i wyniesie na koniec 2020 r. kwotę 62 381 475,65 zł. Obciążenia z tytułu rat i odsetek kształtują się również na wysokim poziomie. W roku budżetowym 2020 r. wydatki na obsługę długu wynoszą kwotę 2 213 815 zł i raty kapitałowe zaplanowane w rozchodach budżetu wynoszą kwotę 2 035 000 zł (rosnąc w każdym roku obowiązywania Wieloletniej Prognozy Finansowej).
Organy Powiatu winny zatem ograniczać wydatki i kontynuować działania ostrożnościowe, a także w sposób bezwzględny przestrzegać:
- realizacji postanowień umowy z dnia 7 lipca 2015 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Finansów, a Powiatem Gorzowskim,
- realizacji postanowień przyjętego uchwałą nr 40/VII/2015 z dnia 7 maja 2015 r. programu ostrożnościowego pn. „Program Postępowania Ostrożnościowego dla Powiatu Gorzowskiego na lata 2015-2044”.
{RIO w Zielonej Górze, 2020-01-30, sygn. RIO.II.K.061.3.2020}