Aktualizacja i wyrównanie kwoty dotacji dla niepublicznego przedszkola

Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze:

W nawiązaniu do Pana pisma z dnia 22 listopada 2019 r., które wpłynęło do tutejszej Izby w dniu 25 grudnia 2019 r. o udzielenie wyjaśnień w sprawie: „Aktualizacja i wyrównanie kwoty dotacji dla niepublicznego przedszkola, prawidłowe wyliczenie dotacji zgodnie z zapisami art. 43 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 27 października o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r, poz. 2203; zm.: Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 1287)”, wyjaśniam:

Zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2137), do zadań Izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Katalog podmiotów uprawnionych do występowania o udzielenie wyjaśnień w zakresie spraw dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, ma charakter zamknięty i określony jest w cytowanym przepisie.

Zgodnie z przyjętą procedurą wniosek o udzielenie wyjaśnień powinien spełniać następujące warunki:

powinien zostać przedstawiony pisemnie, wg wzoru zamieszczonego na stronie internetowej Izby przez podmiot wskazany w art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych i podpisany przez kierownika jednostki lub osobę upoważnioną;

wniosek nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązywania konkretnej i indywidualnej sprawy;

Wnioskujący powinien wskazać konkretny przepis lub przepisy z zakresu finansów publicznych – którego/których stosowanie rodzi wątpliwości i ma być przedmiotem wyjaśnień Izby oraz dołączyć własne stanowisko w sprawie. .
Wyjaśnienia udzielane przez Izbę nie są wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnień.

Przesłane przez Pana Burmistrza pismo dotyczy wskazania sposobu rozwiązania konkretnej sprawy, która winna być rozpatrzona przez służby merytoryczne i prawne Gminy. Zarówno wyliczenie średniej arytmetycznej jak i podstawowej kwoty dotacji jest zadaniem Gminy i Izba nie może odnieść się w ramach udzielonej odpowiedzi do prawidłowości zaprezentowanych w Państwa pytaniu wyliczeń.

Ustosunkowując się jedynie ogólnie do podanej problematyki należy zauważyć, że wysokość nowych części dotacji obowiązujących od listopada powinna uwzględniać wyrównanie kwoty dotacji od początku roku budżetowego. Przepisy ustawy o finansowaniu zadań oświatowych nie posługują się pojęciem „wyrównanie”. Oznacza to, że części dotacji za listopad i grudzień stanowić mają po 1/12 dotacji rocznej. Zatem wyrównanie nie powinno być wypłacane oddzielnie od transzy dotacji należnej za dany miesiąc. Aktualizacja podstawowej kwoty dotacji dotyczy całego roku budżetowego, a w związku z tym kolejne wypłacane części dotacji powinny zostać odpowiednio skorygowane (pomniejszone lub powiększone) tak, aby części podstawowej kwoty dotacji wypłacone od początku roku budżetowego sumowały się na roczną podstawową kwotę dotacji po zaktualizowaniu. Ponadto należy mieć na względzie dyspozycję art. 43 ust. 5 ww. ustawy, zgodnie z którym, w przypadku wyrównywania kwoty dotacji, zgodnie z art. 43 ust. 4, średnia arytmetyczna kolejnych przekazywanych części dotacji na ucznia, począwszy od pierwszego dnia obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji, może zwiększyć się maksymalnie o 50% albo zmniejszyć się maksymalnie o 25% średniej arytmetycznej części dotacji przekazanych na ucznia od początku roku budżetowego do dnia poprzedzającego pierwszy dzień obowiązywania zaktualizowanej kwoty dotacji. Przepis ten ma stanowić zabezpieczenie dla placówek wychowania przedszkolnego, zarówno publicznych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego, jak i niepublicznych, w sytuacji, gdy wyliczenie wynikające z aktualizacji październikowej wskazuje np. kwotę ujemną.

Stanowisko prezentowane w udzielonej odpowiedzi nie jest prawnie wiążące, lecz stanowi jedynie prezentację poglądu Izby, w sprawie objętej zapytaniem. Niniejsza odpowiedź nie stanowi również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie objętym zapytaniem.

{Urząd Gminy Nowogród Bobrzański, 2019-11-22, sygn. -}

{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2019-12-24, sygn. RIO.II.K.071.25.2019}