Upadłość dłużnika | Należności kwestionowane (odwołanie do SKO)

Stan faktyczny:

Zgodnie § 3 ust. 1 pkt. 7 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, będącej załącznikiem nr 36 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1393 ze zm.), w sprawozdaniu Rb-27s z wykonania planu dochodów budżetowych, w kolumnie „Saldo końcowe” wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości netto (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone) ustalone na podstawie danych analitycznych kont podatkowych; w kolumnie „zaległości netto”, nie należy wykazywać zaległości płaconych w ratach (jeżeli termin spłaty raty nie minął), odroczonych (w przypadku gdy odroczony termin płatności nie minął), kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów oraz zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym lub restrukturyzacyjnym.

Pytanie:

Czy w sprawozdaniu Rb-27s w kolumnie „zaległości netto” należy:

1. wykazywać zaległości tych osób fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, w przypadku których na mocy postanowień Sąd Rejonowy ogłosił ich upadłość?

2. wykazywać kwestionowane należności ustalone/określone w drodze decyzji przez organ podatkowy, od których dłużnik wniósł odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego?

Stanowisko własne:

W myśl § 3 ust. 1 pkt. 7 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, będącej załącznikiem nr 36 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1393 ze zm.), w sprawozdaniu Rb-27s z wykonania budżetu, w kolumnie „Saldo końcowe” wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości netto (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone) ustalone na podstawie danych analitycznych kont podatkowych; w kolumnie „zaległości netto”, nie należy wykazywać zaległości płaconych w ratach (jeżeli termin spłaty raty nie minął), odroczonych (w przypadku gdy odroczony termin płatności nie minął), kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów oraz zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym lub restrukturyzacyjnym.

Zgodnie z powyższym, wykazywane w sprawozdaniu Rb-27s należności w kolumnie „zaległości netto”, w zakresie podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego muszą spełniać dwa warunki: upłynął termin do zapłaty i mogą być egzekwowane.

Ad. 1

W myśl art. 146 ust. l ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 498 ze zm.) postępowanie egzekucyjne skierowane do majątku wchodzącego w skład masy upadłości, wszczęte przed dniem ogłoszenia upadłości, ulega zawieszeniu z mocy prawa z dniem ogłoszenia upadłości. Postępowanie to umarza się z mocy prawa po uprawomocnieniu się postanowienia o ogłoszeniu upadłości. Zawieszenie postępowania egzekucyjnego nie stoi na przeszkodzie przysądzeniu własności nieruchomości, jeżeli przybicia prawomocnie udzielono przed ogłoszeniem upadłości, a nabywca egzekucyjny wpłaci w terminie cenę nabycia. Ust. 3 w/w artykułu stanowi, że po dniu ogłoszenia upadłości niedopuszczalne jest skierowanie egzekucji do majątku wchodzącego w skład masy upadłości oraz wykonanie postanowienia o zabezpieczeniu lub zarządzenia zabezpieczenia na majątku upadłego, z wyjątkiem zabezpieczenia roszczeń alimentacyjnych oraz roszczeń o rentę z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci oraz o zamianę uprawnień objętych treścią prawa dożywocia na dożywotnią rentę.

Zatem, w przypadku zaległości dotyczących osób fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, w przypadku których na mocy postanowienia Sąd Rejonowy ogłosił ich upadłość, termin płatności tych zaległości minął, ale nie mogą być one egzekwowane, nie zostały spełnione w/w warunki. Takie zaległości nie powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-27s jako zaległości netto.

Ad. 2

Kwota zaległości podatkowej wynika z deklaracji złożonej przez podatnika lub decyzji organu podatkowego ustalającej bądź określającej wysokość zobowiązania podatkowego. W myśl art. 239a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie podlega wykonaniu, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Zatem kwota zobowiązania podatkowego wynikająca z decyzji, od której podatnik wniósł odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego pomimo tego że może stanowić zaległość podatkową, nie może być wykonana. Z powyższego wynika, że nie zostały spełnione warunki, więc takie zaległości nie powinny być wykazywane w sprawozdaniu Rb-27s jako zaległości netto.

Odpowiedź RIO Kielce:

Szanowny Panie Prezydencie, wnioskiem z dnia 14.11.2019 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 22.11.2019 roku, Pani Dorota Polak – Dyrektor Wydziału Podatków, Zarządzania Należnościami i Windykacji, działająca z upoważnienia Prezydenta Miasta, zwróciła się o udzielenie odpowiedzi na pytania:

Czy w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie „zaległości netto” należy:

1) wykazywać zaległości podatników, w przypadku których na mocy postanowień Sąd Rejonowy ogłosił ich upadłość?

2) wykazywać kwestionowane należności ustalone/określone w drodze decyzji przez organ podatkowy, od których dłużnik wniósł odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego?

Wskazane w treści zapytania tytuły nie mogą być wykazane w kolumnie „zaległości netto” sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 7 załącznika nr 36 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1393 ze zm.), w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27S, w odpowiednich kolumnach „Saldo końcowe ” wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, w tym zaległości netto (należności pozostałe do ’ zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane).

Jak wynika z powołanego wyżej przepisu, w kolumnie „zaległości netto” wykazuje się wyłącznie należności pozostałe do zapłaty – dla których termin zapłaty minął oraz które jednocześnie mogą być egzekwowane.

Zaległości występujące na kontach podatników będących w stanie upadłości – nie mogą być egzekwowane. Jak wynika z art. 146 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 498 ze zm.), postępowanie egzekucyjne skierowane do majątku wchodzącego w skład masy upadłości, wszczęte przed dniem ogłoszenia upadłości, ulega zawieszeniu z mocy prawa z dniem ogłoszenia upadłości. Postępowanie to umarza się z mocy prawa po uprawomocnieniu się postanowienia o ogłoszeniu upadłości.

Po dniu ogłoszenia upadłości niedopuszczalne jest skierowanie egzekucji do majątku wchodzącego w skład masy upadłości.

Należności ustalone lub określone w drodze decyzji, których termin zapłaty jeszcze nie minął, ze względu na fakt, iż podatnik wniósł odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego – nie mogą być egzekwowane. Jak wynika z art. 239a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie podlega wykonaniu, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miasta Kielce, 2019-11-14, sygn. -}
{RIO Kielce, 2019-11-28, sygn. WI.44.65.2019}