Naliczanie odsetek od opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego i od opłat za wyżywienie

Stan faktyczny:

Zgodnie z uchwałą Rady Gminy Złotniki Kujawskie za każdą godzinę korzystania przez ucznia w przedszkolach publicznych z nauczania, wychowania i opieki w czasie przekraczającym wymiar 5 godzin dziennie, ustalona jest opłata w wysokości 1 zł. Opłaty za wyżywienia pobierane są zgodnie ze stawką naliczoną w przedszkolu w porozumieniu z organem prowadzącym.
Opłaty o której mowa, wnosi się z góry do dnia 15 każdego miesiąca.

Pytanie:

Czy przedszkola powinny naliczać odsetki za nieterminowe opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez gminę oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia? Jeśli tak, to na podstawie jakich przepisów prawnych.

Stanowisko własne:

W chwili obecnej przedszkola nie naliczają odsetek za nieterminowe opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez gminę oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia.

Z ustawy o finansowaniu zadań oświatowych nie wynika prawo do naliczania odsetek od nieterminowo uiszczanych przedmiotowych opłat. Brak jest również odniesienia do stosowania innych ustaw, z których mogłoby wynikać uprawnienie do dochodzenia od zobowiązanego tego typu świadczeń. Zatem, brak jest ustawowych podstaw prawnych do naliczania odsetek od nieterminowych opłat.

Stanowisko RIO Bydgoszcz:

W odpowiedzi na pismo z dnia 18 marca 2019 r., wystosowane przez kierownika Wydziału Oświaty w Złotnikach Kujawskich, w sprawie naliczania odsetek od opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłat za wyżywienie w publicznych przedszkolach, Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy działając na podstawie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) wskazuje, że stanowisko wnioskodawcy o braku podstawy do naliczania i pobierania odsetek za nieterminową zapłatę jest niewłaściwe.

Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203 ze zm.) opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Natomiast zgodnie z art. 67 ustawy o finansach publicznych, do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60, nieuregulowanych odmiennie, stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23, 868, 996 i 1579) i odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r, poz. 613, z późn. zm,). W dziale III Ordynacji podatkowej znajdują się m.in. przepisy dotyczące odsetek za zwłokę – art. 53 i nast.

Wobec powyższego, w aktualnym stanie prawnym, w przypadku opóźnienia w płatności opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłat za wyżywienie w publicznych przedszkolach należy pobierać odsetki od niezapłaconych kwot.

Przedstawiając powyższe, informuję jednocześnie, że stanowisko zaprezentowane w piśmie nie jest prawnie wiążącą wykładnią obowiązujących przepisów prawa, a stanowi jedynie pogląd tutejszej Izby w zakresie zagadnień objętych zapytaniem.

{Urząd Gminy Złotniki Kujawskie, 2019-03-18, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy, 2019-04-10, sygn. RIO-NR.K-432-6/2019}