Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku udzielając odpowiedzi na wniosek z dnia 20.12.2018 roku, otrzymany w dniu 28.12. 2018 roku, i zawarte we wniosku pytanie, co do zasady popiera stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę w załączniku do wniosku, wskazując jednocześnie, że wnioskodawca częściowo przytoczył niewłaściwą podstawę prawną wyrażonego przez siebie stanowiska w niniejszej sprawie.
Uzupełniająco należy wskazać, że gmina będąc zobowiązana w trybie art. 39 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz.996: t.j. ze zm.) do zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrotu kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, realizuje swój obowiązek w odniesieniu wyłącznie do sieci szkół podstawowych publicznych. Rada gminy ustalając plan sieci publicznych szkół podstawowych określa także granice obwodów publicznych szkół podstawowych, przy czym ustalenie planu sieci publicznych szkół, w tym podstawowych następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o zgodności planu z warunkami określonymi odpowiednio w ust. 1, 2 oraz 5a-7a w wyżej wskazanej ustawie.
Ponadto w przypadku publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez inne organy określenie granic ich obwodów następuje w uzgodnieniu z tymi organami, a uchwała rady gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W niniejszej sprawie wnioskodawca wyraźnie wskazał że zagadnienie podjęte we wniosku dotyczy szkoły podstawowej niepublicznej, prowadzonej przez stowarzyszenie.
Wobec powyższego należy wywieść, że skoro gmina ma obowiązek finansowania dowozu dzieci do szkół bądź zwrotu kosztów biletów komunikacji miejskiej jedynie dla uczniów uczęszczających do szkoły obwodowej publicznej, to tym samym brak jest podstaw do uznania, że szkoła niepubliczna wydatek taki może potraktować jako bieżący realizowany w ramach celów działalności szkoły, obejmujących kształcenie, wychowanie i opiekę, w odniesieniu do dokonania takiego wydatku z otrzymywanej co miesięcznie dotacji gminnej, przewidzianej w art. 35 ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203 ze zm.).
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Urząd Gminy Rajgród, 2018-12-20, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-01-23, sygn. RIO.II-025-33/18}