Stanowisko RIO Wrocław:
W odpowiedzi na Pani wniosek o udzielenie wyjaśnienia w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu 21 czerwca 2017 r. zawierający pytanie dotyczące możliwości zastosowania paragrafu „4190 Nagrody konkursowe” do klasyfikowania wydatków poniesionych przez Powiat na nagrody dla laureatów konkursów organizowanych przez inne podmioty (stowarzyszenia, fundacje) i jednostki organizacyjne powiatu Izba wyjaśnia, co następuje: Paragraf „419 Nagrody konkursowe” z właściwą czwartą cyfrą służy do klasyfikowania wydatków ponoszonych ze środków budżetowych przez podmioty publiczne na zakup nagród rzeczowych bez względu na status prawny laureatów. Paragraf 419 został dodany rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 grudnia 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.0 z 2014 r., poz. 1952). Ustawodawca w wyjaśnieniach do paragrafu nie wskazał kto musi być organizatorem konkursu, wskazał jedynie status prawny laureatów w celu umożliwienia jednolitego klasyfikowania nagród konkursowych, co sugeruje, że fakt ten ma znaczenie drugorzędne. Podmiot publiczny może być zatem organizatorem jak i współorganizatorem konkursu lub obejmować go patronatem, aby móc fundować nagrody. Ważnym natomiast jest, aby istota konkursu odnosiła się do statutowych zadań publicznych realizowanych przez podmiot będący organizatorem lub współorganizatorem konkursu, w tym przypadku powiat — np. z zakresu edukacji, sportu, kultury, ochrony środowiska, promocji regionu, promocji samorządu itp., a podstawa poniesienia wydatku na zakup nagród miała oparcie w przepisach kompetencyjnych. Podsumowując, Izba przychyla się do Pani stanowiska, że Powiat może klasyfikować w §419 poniesione koszty zakupu nagród rzeczowych dla laureatów konkursów organizowanych przez jednostki organizacyjne Powiatu lub współorganizowanych przez Powiat bądź objętych patronatem Powiatu, jeżeli przedmiot konkursu związany jest z realizacją zadań publicznych należących do właściwości powiatu.
Jednocześnie podkreślić należy, że Izba nie posiada ustawowych kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów prawa. Ze względu na przedmiotowy zakres działalności Izby, jak również to, że jednostki samorządu działają we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wyjaśnienia Izby nie są wiążące dla wnioskującego o ich udzielenie, jak i innych organów.
{Starostwo Powiatowe w Zgorzelcu, 2017-06-21, sygn.. nieznana}
{RIO Wrocław, 2017-07-04, sygn. P.WR.54.19.2017}